Kassa bombázása
2008. július 08. írta: TuRuL_2k2

Kassa bombázása

 

 Az imént olvastam gloire Negró Aladár, hol vagy már? c. nagyszerű bejegyzését az USH REPORTS blogon, ajánlom mindenkinek. Magyar és szlovák pilóták, hadilegenda, történelem, dráma.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr81558763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Téglagyári Megálló 2008.07.08. 13:53:39

azt mondjátok "szólj hozzá", de szóhoz se jutok. Ez eddig senkinek nem jutott az eszébe?

ignora 2008.07.08. 14:10:29

Biztosan eszébe jutott, csak nem lehet, hogy már minden érdekesnek látszó cikkből kitör a nacionalista reakció?

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2008.07.08. 14:33:24

Tudom, hogy mítoszromboló, de a Szabó Miklós által írt, nyolcvanas évekbeli A magyar királyi honvéd légierő a második világháborúban (antikva.hu/onan/reszletek.jsp?katalogus_id=143680&katalogusid=143680) c. munka szerint a valóban parádés repülni tudás mellett a szobránci győzelemben annak is szerepe volt, hogy a Fiat CR 32-es gép, amellyel a magyar légierő el volt látva (duplafedelű gép!)(www.bibl.u-szeged.hu/bibl/mil/ww2/kepek/planes/cr32.html)lassúbb volt a csehszlovák Aviáknál (en.wikipedia.org/wiki/Avia_B-534)viszont sokkal fordulékonyabb volt és a fordulóharcban a szlovákok rendszeresen túlfutottak a magyar gépeken, akik ezek után seggbelőtték őket. Negro egyébként nem csak a szobránci előnevet vette fel, hanem egyenesen Szobránczyra magyarosított (ezt nyilván el is várták tőle). Az iglói repteret asszem egyébként nem ő bombázta (ezt egy olyan gyík vadászgéppel nehéz is lett volna), hanem öregecskedő JU-86-osok (akik csak tíz szlovák gépet semmisítettek meg a negyvenből. Link: www.epa.oszk.hu/00000/00018/00014/10jan.htm) A magyarok sem brillíroztak az iglói bombázáskor: a kijelölt alakulat egy része - nyilván a megejtő hasonlatosság okán - a rozsnyói (tehát akkor magyar területen lévő) huszárlaktanya gyakorlóterét szórta meg bombákkal. Ennek az alakulatnak (4/I nehézbombázó osztály) a történetéről egyszer hallottam egy előadást: hadtörténeten ennyit még nem röhögtem. Igazi terrorbombázók voltak: hol a reptéren szálltak le, kioldatlan bombateherrel, és levegőbe röpítették az egészet, hol elővigyázatosan kioldották belekúrták az egészet Szeged környéki halastavakba, aminek három vagon döglött hal lett az eredménye, hol nekiütköztek a Kárpátoknak. 1942-ben fel is oszlatták a boltot, mert több kárt okoztak a saját félnek, mint az ellenségnek. Kevésbé viccesen itt: www.epa.oszk.hu/00000/00018/00023/12.htm

A "kis háború" szlovák-magyar viszonyra gyakorolt hatását érdemes volna beszédtémává tenni, mert 1938 és 1968 mellett ez az egyik nagy szlovák sérelem az irányunkban (mármint a bagatell ezeréves elnyomás mellett.)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.07.08. 14:45:01

Nagyapám mesélte, hogy nem egy JU-86-ost meg Ca-135-öst látott átesni a debreceni reptéren felszállás közben.

Pataky Iván Rozsos László Sárhidai Gyula
LÉGIHÁBORÚ MAGYARORSZÁG FELETT című könyve szerintem jobb (részletesebb) forrás, este majd megnézem.

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2008.07.08. 14:48:35

Ah, egy Caproni 135 (www.bibl.u-szeged.hu/bibl/mil/ww2/kepek/planes/ca135.html): ezért nem veszek olasz autót.

Gázbojlerem viszont Junkers.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.07.08. 14:49:47

Nem voltak ezek olyan rossz gépek, pl Ukrajnában elkaptak a visszavonuló ruszkik mögött egy hidat velük.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.07.08. 14:53:12

"Gázbojlerem viszont Junkers."

no igen. ezt az iparágat nem a nulláról kezdték újra a németek a 2. vh után.
pl a Viessman esetében logót kellett váltaniuk, mert most két "S" van egymás fölött, de 45 előtt két villám volt egymás mellett. hol is láttam utoljára ilyet?

Téglagyári Megálló 2008.07.08. 16:34:24

denever, biztos valami villanyszerelő cég emblémája volt, nem?

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.07.08. 17:16:02

kazánokat gyártanak, azóta is.
egy zsidó ismerősöm szokta mondani, hogy német kazánt kell venni. ugyanis ha valamit el kell égetni, abban a németek verhetetlenek.

(szó szerint idéztem)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.08. 18:12:39


Oli bácsi, kössz a pontosításokat. Emlékezetből írtam,
még nem is linkeltem forrásokat. Egyébként a komolyabb
tanulmányok sajnos nem elérhetők neten, könyvtárba kell
majd mennem, ha időm engedi.
(a hozzászólásodba beszúrtak lehet pont jók lesznek).

"A "kis háború" szlovák-magyar viszonyra gyakorolt hatását érdemes volna beszédtémává tenni, mert 1938 és 1968 mellett ez az egyik nagy szlovák sérelem az irányunkban (mármint a bagatell ezeréves elnyomás mellett.)"

Egyébként ez lett volna a célja a bejegyzésnek, mert gyakorlatilag
itthon ez egy teljesen elfelejtett ügy, úgyhogy köszönöm Turulnak
is az ajánlást.

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2008.07.08. 18:41:53

gloire, bocs a delmedicoimréskedésért.
Közben itthon megnéztem, M. Szabó a könyvében persze nem ír a CR 32-es repülési tulajdonságairól, rosszul emlékeztem, de akkor hol is? Talán Tobak Tibor: Pumák földön-égen c. könyvében?

*homlokot ütöget*

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.07.09. 09:20:18

Kiment a fejemből a könyv sajnos, nem néztem meg.

A Top Gunban volt erről írás, még szegény Tobak Tibi bácsi tollából, lehet hogy ott olvastad Oli bá.

Zetek 2008.07.09. 21:11:22

Uraim, hagyjuk a mítosz rombolást. A derék magyar visszaemlékezőkkel, különös tekintettel a nagypapa meséire kategóriával egyetemben. A fiúk siralmasan szerepeltek, nagy volt a pofájuk és tanulni sem akartak. Úgy, hogy ugorjunk.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.09. 22:07:56

Kire gondolsz? Komolyan nem értem, kik szerepeltek siralmasan?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.07.09. 22:35:39

Zetek,átfutottam mégegyszer a soraid, és most már biztos vagyok
benne, hogy nem a szlovákokra gondolsz.

"A fiúk siralmasan szerepeltek..."

Ez (a magyar) egy viszonylag kicsi légierő volt. Az első
vh. után nekünk alig lehetett hadseregünk, légierőnk meg
aztán egyáltalán nem. Komoly késéssel próbáltunk meg a
harmincas években a kor technikai szinvonalához felzárkózni.

Ennek ellenére a A Magyar Királyi Honvéd Légierő, ha nem
is bombázott szét földrészeket, de a légigyőzelmeik és a
veszteségeik alapján a II. vh. egyik _legsikeresebb_
légiereje volt. Ezt a statisztikát elég jól megnyomja
a szobránci és az iglói kb. 30:0 végeredményű mérkőzésük.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.07.10. 10:55:30

Zetek , a tények tények. De nem a pilótákkal volt a baj,, hanem a gépekkel. Akkor se volt pénz, meg most se. A pilóták hősök voltak ,és kész.
süti beállítások módosítása