Hétszázezres katonai laptopok - Ilyen ország pedig nincs CLIV.
2009. március 03. írta: TuRuL_2k2

Hétszázezres katonai laptopok - Ilyen ország pedig nincs CLIV.

 Miközben drasztikus megszorításokat jelentett be tárcájánál Szekeres Imre honvédelmi miniszter, lapunk megtudta: darabonként 725 ezer forintért vásárol összesen 57 hordozható számítógépet (laptopot) a honvédség - írta a mai Magyar Nemzet. A lap még hozzátette, hogy Szekeres egy hete közölte: a takarékosság jegyében az idén elmarad a kecskeméti repülőnap, a honvédmajális, katonai tisztelgések pedig csak az állami ünnepségeken lesznek. A hírt átvette az online média nagy része, még IT-portál is lehozta mindenféle kritika nélkül.

 Persze önmagában elég felháborítóan hangzik a hétszázezres ár, de nem kell különösebb katonai jártasság ahhoz, hogy az ember tudja: a katonai felhasználású hardvereknek másféle elvárásoknak kell megfelelniük, mint egy szövegszerkesztésre és pasziánszozásra optimalizált, kétszázezres kereskedelmi darabnak (bruttó árat érdemes nézni, hiszen a közbeszerzéseknél is a bruttó árról szoktak beszélni). Egyrészt fizikailag is nagyon ellenállónak kell lennie a harctéri környezetbe szánt gépnek (teljes gumírozás, víz- és ütésállóság), másrészt az sem túl vidám dolog, ha éppen egy hadművelet vezérlése, vagy egy löveg ballisztikai pályájának számítása közben köszön be a kék halál.

 Megkérdeztünk két katonai szakértőt is, akik egybehangzóan azt állították, hogy a hétszázezres ár egyáltalán nem biztos, hogy túlzás: a katonai felhasználású műszaki berendezések rendszerint többszörösébe kerülnek a polgári használatra szánt daraboknak.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr99977656

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elfelejtette 2009.03.03. 17:09:41

Aprópénz. Futja az IMF hitelből.

AgentUngur 2009.03.03. 17:11:18

A Magyar Nemzet ezzel megint csak azt mutatta be, hogy mennyire ámátőr és szemellenzős tud lenni. Az MN egyébként is olyan hadseregellenes (ld. pl. Megyeri Dávid hülyeségei) ami szégyenletes egy jobboldali laptól. Ha már a balfékek nem akarnak katonát látni, nehogymá mi kössünk bele ilyen pitiáner tételekbe, vagy éppen a Tubesbe. (ahol néhány ember politizálgatása nagyon sokba kerül mindannyiunknak, pénzben és a nemzet biztonságában is)

Danke, Herr Turul!

osborne 2009.03.03. 17:23:00

Turul's Counter Strike ;]

Bummer 2009.03.03. 17:24:34

Nos, a katonáknak nem kell laptop, mivel nincs pénz benzinre a teherautóba, amivel kimennének a terepre.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.03.03. 17:40:29

Sztem sem az árral van a baj, demiafaxomnak éppen most? Csapataink harcban állnak?

Ez pont olyan, mintha a család szorult helyzete ellenére is, az apa 50 ezerért luxuskurvával hetyegne egy éjt, ami ugyebár akár jó ár/érték arány is lehet, node a gyerek meg sír, h mindig zsíroskenyér + hagyma kombi van teával vacsira.

Szóval jogosan hányja az asszony az ura szemére, h ijjen ínsegges időkben ne luxuskurvázzon, szopassa csak le magát a 8kerbe 2000-ért

:-))

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.03.03. 17:43:27

@malacka69 az édentől keletre...:
Naaa... Ez a 40 millió a honvédségi költségvetésben jelentéktelen tétel. Ha számítógép kell, nem lehet bolti darabokkal megoldani. Amúgy is keveset költünk honvédelemre.

the k0zi · http://k0zi.blogspot.com 2009.03.03. 17:53:49

Szerintem ezek abszolult korrekt árak, főleg ha tényleg katonai notebookokról van szó és nem 200eFt-os gagyik felárazva.

Talán az egyik legismertebb márka a Panasonic Toughbook.
www.google.com/products?client=opera&rls=en&q=Panasonic+Toughbook+19&sourceid=opera&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&ei=416tSa_VDNWW_gb0-szJBg&sa=X&oi=product_result_group&resnum=1&ct=title
A Toughbook 30-asból van olcsóbb is. Erre ha még rárakjuk, hogy közbeszerzés és jár mellé mondjuk support is, akkor simán kijöhet ez az ár.

caralho voador 2009.03.03. 17:54:45

57 darabot vettek? Van még összesen 57 darab magyar honvéd? Szekeres elvtárs, maradjon a piálásnál, az jobban megy.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2009.03.03. 18:11:09

@malacka69 az édentől keletre...: A védelmi költségvetéssel szerintem pont az a probléma, hogy túl alacsony. Nincs ütőképes hadseregünk. Ha lenne raktáron öt-hat bevethető összfegyvernemi hadosztály megfelelő felszereléssel, és az lenne a hír, hogy a kormány shoppingolna még két tüzérezredre való felszerelést, azért én is szólnék. Ez az 57 laptop smafu.

Bell & Sebastian 2009.03.03. 18:22:06

Svájci honvédelem:

-Géppisztoly a spájzban nylonzacskóba vasalva
-Töltények légmentesen lezárt konzervdobozokban
-Légvédelmi gépágyú a kertben, fészerrel álcázva
-Kódkönyv az éjjeliszekrényen

Na, ez valami! De hol vagyunk mi ettől?
(amúgy aprópénz, túl van spílázva)

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.03.03. 19:00:52

"Csapataink harcban állnak?"

"Magyarország negyven fős lövészszakaszt küld Afganisztánba az augusztusi elnökválasztás biztosítására - közölte Szekeres Imre honvédelmi miniszter."
www.hirado.hu/Hirek/2009/02/19/18/Szekeres.aspx

Először küldünk konkrétan harcoló alakulatot tudtommal,
nem raktározni, meg szállítani mennek. Nem tudom ez
mennyire függ össze ezzel a vásárlással, de könnyen
elképzelhető. Ha őket szerelik fel ezekkel annak én örülök. Nem nagy összeg, és ha már nincs is ütőképes honvédség, legalább ők ott a kor technikai szinvonalának megfelelően, maximálisan, profin legyenek ellátva mindennel.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.03. 19:06:10

Ezt a postot nem igazán tudom hová tenni.
Tulajdonképpen mit akarsz mondani, Turul?

Azért megjegyezném:

1. Az ár egyáltalán nem tűnik túlzottnak.
Írd be a gugliba, hogy "Toughbook" és ámulj...

2. Már volt szerencsém hasonló cucchoz, és hidd el, nem egy Eee PC kategória. Követ lehet vele törni. ;)

3. Az ilyen katonai cuccok mindig jóval drágábbak a mezeieknél. Nem árt ugyanis, ha kissé jobb minőségűek és megbízhatóbbak. Ez van.

4. Nem áll meg az "ilyen ország pedig nincs" tag. Nagyon sok ilyen ország van. Szóval ez most mellément...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.03.03. 19:11:52

@Úlfhéðinn:
???
Jól értetted, amit írtam?
Ilyen ország nincs, ahol egy ilyen honvédségi beszerzés miatt berzenkedik a sajtó.

heima (törölt) 2009.03.03. 19:32:09

és miből derül ki h ezek katonai darabok és tényleg nem mezei szemét a hivatalba?

-d(-_-)b- 2009.03.03. 19:33:16

De könyörgöm, már az őrbódé is szétrohad itt Fehérváron, szal hadd legyek már kiakadva, jó?

A hadsereg meg ne Avganisztánban védje a magyar hazát.
"... magyar katonáinkat ne vigyék külföldre ..."

-d(-_-)b- 2009.03.03. 19:34:29

Ja, bocs, úgy akartam mondani, hogy:

a HONVÉDség meg ne Avganisztánban védje már a magyar hazát.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.03. 19:42:37

@TuRuL_2k2:

Igazad van, úgy látszik teljesen félreértettem, úgyhogy vissza is vonom a kritikát. (Most látom, hogy a post meg a kommentem eléggé egy húron pendül).
Mentségemre szóljon, hogy bekábultam a kurva influenzagyógyszertől. :]

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.03.03. 19:42:47

@-d(-_-)b-:
Hol máshol szerezzenek harci tapasztalatot? Vagy elméletben legyenek jók?

A Tigris 2009.03.03. 20:06:09

Várjuk ki a végét... Konkrét típusról van egyáltalán szó? Vagy az hadititok?
Kakaóillatot érzek... ;-)

Bell & Sebastian 2009.03.03. 20:24:39

@TuRuL_2k2:

Quake V erős gépet igényel.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.03.03. 21:13:01

Ez nem sok. Sőt, sokkal drágább katonai modellek is vannak.
A MN félrenyúlt. Már megint.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.03. 21:32:39

@-d(-_-)b-:

"a HONVÉDség meg ne Avganisztánban védje már a magyar hazát."

Sztem ezt gondold át. Egyrészt vannak vállalt kötelezettségek, másrészt nem árt a tapasztalat, egy kis "field experience". Tudom, hogy nem veszélytelen, de szeretném hinni, hogy nem minnesänger-eket küldünk ki, hanem kiképzett katonákat, akiknek ez a dolguk, és ők választották/vállalják.

@TuRuL_2k2:

Kösz. :) Már kifelé megyek belőle, remélem.

smalladam 2009.03.03. 21:34:30

a magyar nemzet honvédséggel kapcsolatos hülyeségeiben az a gáz, hogy közben a honvédelmi bizottságban a fidesz - amennyire én tudom - általában támogatja ezeket a lépéseket.

múltkor is írtak valami "válság ellenére" kezdetű szöveget az afganisztáni misszió olyan bővítéseiről, amik már jóval a válság előtt el lettek határozva, és nyilván pénzügyileg is megalapozva, és ezt még a fidesz.hu is csont nélkül átvette.

smalladam 2009.03.03. 21:39:29

@-d(-_-)b-: ráadásul a külföldi missziókba nagyrészt önként, jelentkezés alapján mennek ki a katonák, és tudomásom szerint mindig van bőven jelentkező - kint sok polgári életben is hasznosítható tapasztalatot lehet szerezni, például a nyelvtanulás és gyakorlás nagyon fontos.

a laptopok egyébként nem hinném, hogy a különleges műveleti csoportnak lesznek, mert nekik már megvan a felszerelésük, mivel tudomásom szerint már kint vannak afganisztánban. amerikai fegyvereket kaptak, a telekommunikációs cuccaik nemtom milyenek, de mivel amerikai parancsnokság alatt állnak nyilván kompatibilisek.

murcicomp 2009.03.03. 21:41:24

Szerintem nem nyultak félre, lehet hogy negyven milla nem nagy tétel a honvédelmi költségvetésben, de ilyen helyzetben talán nem kellene ilyen dolgokra költeni. Milyen alakulatnak kell ilyen laptop, szakaszonként mondjuk egy ilyen akkor most van 57 bevethető szakaszunk? Persze ami sokkal fontosabb arra nem futja, repülőseinket nem a rutinjuk tartja fent a levegőben hanem az isteni csoda és biztos van még rá pár példa hogy hol lenne még jó helye a honvédségen belül is ennek a pénznek. Egyébként eddig mit használtak a katonák, az nem lett volna még jó egy-két évig? Vagy nem fut már rajta valami? Eddig mi a faszomal számolták a röppályát? Ha eddig jó volt, a mostani helyzetben talán megfontolandó lett volna a halasztás.

-d(-_-)b- 2009.03.03. 22:10:39

TuRuL_2k2 · reakcio.blog.hu 2009.03.03. 19:42:47
Úlfhéðinn 2009.03.03. 21:32:39
smalladam · www.hirszerzo.hu 2009.03.03. 21:39:29

Rendben, akkor javaslataim a következők:

1. NE nevezzék Honvédségnek.
2. Állítsák fel azokat a stratégiai célokat, amelyek megkövetelik, hogy a magyar katonáknak éles harci tapasztalatra van szüksége. Pl.: nyersanyagok biztosítása az ország számára a Közel-Keleten, magyar érdekérvényesítés a Kárpát-medencében.
3. És ha valóban vannak ilyen célok, akkor viszont minden mást ennek kell alárendelni: hadi kiadások jelentős növelése, sorkötelesség visszaállítása, taktikai és támadófelszerelések, berendezések beszerzése.

És szerintem már el is értünk oda, ahova a legtöbb "magyar hazafi" nem szeretne igazából eljutni. Kötelező sorkatonaság, rendszeres tartalékos kiképzés, ésatöbbi.

soseleszekelső 2009.03.03. 22:21:07

@-d(-_-)b-:

Miért? A honvédelemhez nem kell harci tapasztalat?
Meg kölcsönösség ?(a többi NATO taggal szemben)

Volt szerencsém sorkatonának lenni. A század hivatásos tisztjeiből egyetlen tudott egy rendes ellenörző pontot felállítani. Aki volt az IFOR-ban.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.03. 22:26:40

@-d(-_-)b-:

A helyzet az, hogy egy szövetség tagjai vagyunk. Mi választottuk, és szerintem jól tettük. De ezzel vállaltuk azt is, hogy valamilyen formában hozzájárulunk a "terhekhez".

"nyersanyagok biztosítása az ország számára a Közel-Keleten"

Hááááát. :)

Az általad leírt pontok nagy része sztem butaság (bocs, nem akarlak megsérteni, de nem tudom finomabban mondani), de legalábbis arról árulkodik, hogy nem vagy túl tájékozott ilyen témákban.

-d(-_-)b- 2009.03.03. 22:26:45

soseleszekelső 2009.03.03. 22:21:07

Tehát mint ahogy az előbbi mondanivalómat kezdtem:

"Rendben, akkor..."

-d(-_-)b- 2009.03.03. 22:30:29

@Úlfhéðinn:

Példának hoztam fel. Mert számomra az nem stratégiai cél a magyar honvédelem szempontjából, hogy megvédünk egy falut Al-Hulabiban.

Naivan feltételeztem a magyar katonai vezetésről, hogy elsősorban ők is a ország érdekeit szolgálják, mint pl. azok a francia, angol vagy amerikai alakulatok, amelyek külföldön szolgálnak.

De akkor bocs, hogy ilyet feltételeztem.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.03. 22:34:43

@-d(-_-)b-:

OK, inkább ne menjünk bele mélyebben.

soseleszekelső 2009.03.03. 22:34:46

@-d(-_-)b-:

Stratégia cél szerintem
- Tegyük be a magunk részét a közösbe, hogy ha majd mi leszünk gondban, joggal kérhessük a többiek segítségét
- Legyen katonánk, aki látott már közelről háborút

-d(-_-)b- 2009.03.03. 22:39:24

@soseleszekelső:

Ja, oké, merjünk kicsit álmodni.

-d(-_-)b- 2009.03.03. 22:41:42

@Úlfhéðinn:

Akkor ismét elnézést, hogy hazafias magatartást vártam volna el / várnék el a magyar külpolitikától/katonai vezetéstől/katonaságtól. Nyilván ilyesmit feltételezni ostobaságra, tanulatlanságra és tájékozatlanságra vall.

Részemről kiszálltam.

soseleszekelső 2009.03.03. 22:44:04

@-d(-_-)b-:

:)

Inkább az, mint hogy a Kárpát-medencében katonai erővel akarjuk az érdekeinket érvényesíteni. Az az elmúlt két alkalommal nagyon nem vált be.

És bár üzentünk mi már hadat az USA-nak is, nem hiszem, hogy katonai erővel tudnánk olajat szerezni az arab világból

vizipipa 2009.03.03. 23:16:06

Ezek teljesen normál árak - nagyságrendileg - egy katonai alkalmazáshoz. A kiképzéshez ugyanúgy szükséges, mint az egyéb felszerelések.
Az MN lehúzhatja magát.

Tessék körülnézni itt. Hátha hasonlítani fog.
www.getac.com/products/overview_a790.htm

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.03. 23:21:59

Turul, a poszt jó, csak nem a tőleg megszokott szinten írtad meg. Tény, hogy aki sajnál a saját hadseregére költeni, az előbb utóbb - a más hadseregére kényszerül költeni... Válság van, ergo fegyverkezni kell. Nem is csak laptopokkal, de olyan dolgokkal, amikkel lőni lehet, messzire, pontosan és nagy erővel. Ha mi nem védjük meg magunkat szükség esetén, más se fog...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.03.03. 23:29:27

@-d(-_-)b-:
„És szerintem már el is értünk oda, ahova a legtöbb "magyar hazafi" nem szeretne igazából eljutni. Kötelező sorkatonaság, rendszeres tartalékos kiképzés, ésatöbbi.”

Szerintem is ez a jövő - vagy visszaállítani a sorkatonaságot (persze csak akkor, ha valódi kiképzést képes adni a honvédség), vagy kialakítani egy komoly tartalékosi rendszert.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.03.04. 01:56:15

@TuRuL_2k2: Minden gazdasági/politikai válság háborús veszélyt jelent. Fukuyamista faszság azt hinni, hogy ez velünk nem történhet meg, mert olyan régóta béke van. A termőföldünk egy súlyosabb válságban, amikor a nemzetközi kereskedelem és szállítás sérül, nagyon fontos lehet - és alighanem másoknak is megtetszik majd. Németország se véletlenül kereste az ukrán gabonaföldeken a Lebensraumot.

Fegyverkezni létfontosságú. De nem demonstratív három szem kurvadrága Gripennel, hanem akár százezerszám jó minőségű, messzehordó vadászpuskával, és hozzá támogató tüzérséggel, sorozatlövő eszközökkel. Arra nincs pénzünk, hogy technikai topon lévő sereget tartsunk, de arra igen, hogy kellő számú milicista hatékony felfegyverzésével a megszállásunkat rendkívül drága mulatsággá tegyük akárki számára. Az ország Trianon óta úgysem védhető, tehát sok kis mozgékony lövészegységgel lehet egy betörő ellenségnek a legnagyobb kárt okozni.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.03.04. 02:44:54

na jó.
szerintem a katonák harctérre alkalmas noteszt nem vesznek 700k-ért. oda nem toughbook-ot használnak. itronix vagy rocky patriot holmikat. amit akár slaggal lehet mosni. és nem akkorák, hogy eltakarják az ember fejét.

www.gd-itronix.com/index.cfm?page=Products:MR-1
www.duratechusa.com/Products/RK7-M/Rk7-M.pdf

ezek katonai laptopok. ezek nincsenek 4000USD alatt. (a patriot 6500 folott kezdodik)
a toughbook vándoroknak meg autószerelőknek való.

és egyébként senki - de senki - nem tudja, mit is vettek. csak azt, hogy laptop-ot. valamilyet.

kamasuka 2009.03.04. 07:30:53

@AgentUngur:
Miről beszélsz?
Nem az a baj, hogy vesznek, hanem az, hogy minek, ha másra nincs pénz? (Max. az operettkatonákra Afganisztánban és más küldikben.)

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.03.04. 07:34:45

Fejlesszék csak a honvédséget, semmi baj sincs ezzel. De a katonák legyenek itthon bevethetők, a haza mégiscsak fontosabb, mint Afganisztán.

Bummer 2009.03.04. 09:25:27

@denever:
Szerintem nem harctéri laptopot vettek, hanem olyat, amit ki lehet vinni terepre.

leveliro1 2009.03.04. 10:32:59

És ki mondta, hogy ezek katonai laptopok. És ha azok is, ki mondta, hogy a harctérre kerülnek, és nem az 500 000 katonai hivatal egyikébe? Először ezeket kellene tisztázni, és utána mehet a cikk.


Persze fogadok, hogy a Minisztériumban ülők fogják OTTHON használni. Tényleg kell hadsereg, de ez a mai egy lapát szar.

Invictus 2009.03.04. 11:47:41

Azért remélem senki nem hiszi, hogy a katonai beszerzések nincsenek tele mutyival, túlárazással, korrupcióval?
Egyébként a világon mindenütt, USA-ban is ismertek a 100 dolláros vécéülőkék és kalapácsok stb. Talán Izrael az egyetlen ország, ahol nincs ilyen, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyen költséghatékony a honvédelmük (max. az USA-tól kapott cuccaiknál lehet, de azt meg úgyis az amcsi adófizetők fizetik nagyrészt... meg ami haditechnikát az izraeli cégek exportálnak külföldre, ott van túlszámlázás meg lefizetés természetesen)
Jó vétel, katonáink majd laptoppal fogják leütni a tálibokat :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.04. 13:07:23

@caralho voador: Te meg kussolt te hülye. Nem minden katonának kell egy. Ja, és tényleg ennyire drága. Ettől föggetlenül szekeres egy barom.

Csak, hogy lássátok, hogy a szélsőséges igények mit okozthatnak. Kevsen tudják, de a csúcsvadászgépek számítási teljesítménye el sem éri egy asztali PC gépét. Sok vadászgépben 386-os / 486-os CPU-k katonai változatai ketyegnek (vagy ilyen teljesítményszinten levő cuccok)! Ennek okai összetettek.

- Van már velük tapasztalat.

- Strapabírók. -60/+60 C fokos környezető hőmérsékleten is ketyegnek. -4/+11 G-ig bírják a staráp erősen rezgésekkel terhelt környezetben, stb.

- Nem hardvehibásak, nem kell szoftveres korrekció.

stb.

gnu 2009.03.04. 19:37:46

Kedves AgentUngur!

A Tubesről lehet véleményed természetesen, de látszik, hogy nem vagy képben. Jártál már ott, tudod mi az? Látszik, hogy nem. Vagy szeretnél lokátort a Gellért-hegyre? Mert a Tubes olyan, sőt több is, mint olyan, lévén, hogy természetvédelmi terület.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2009.03.05. 10:53:12

@denever: 2100 dollár :)
cgi.ebay.co.uk/NEW-Itronix-GoBook-MR-1-1-2GHz-40GB-512MB-Rugged-UMPC_W0QQitemZ190290728676QQcmdZViewItemQQptZLaptops_Nov05?hash=item190290728676&_trksid=p3286.m63.l1177

Persze, ez közbeszerezve Magyarországon minimum dupla ára jelent.
Csak egy valamit nem értek...
Itt, a német egyetemen a Dell-el van szerződés, és a listaár 40-70%-áért szerzünk be, vagyis a piaci ár alatt!!!!
Amúgy meg bármikor bemehetek egy boltba és vehetek olyan alkatrészt, amire szükség van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.05. 15:47:11

@gnu: Aha. A sok sötétzöld felvonulása nagyobb kár okozott volna, mint az építkezés.

Külföldön a katonai terület bizotsítja legjobban a természetvédelmet, mert oda nem trappolhat be senki. Ja, így falopoás sincs... A katonák egy ilyen helyen még arra is ki vannak okítva, hogy az ott tojást rakó védett madár vagy teknős tojásira is ügyeljenek. Minden évben nő a populáció.


A hegy tetjén megy egy kis zöld buci lenne. Ez fák nektek. Gratulálok Isten barmai...Tököm teli van a sok természettudományos analfabétától, meg sötétzöldtől ebben a hülye országban.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.03.06. 01:01:35

@refuse/resist!:

te is tudod, hogy amit belinkeltel az egy "hasznaltcikk-arus" e-bay shopja. en is veszek tobbszor cuccot ar alatt. a legjobb eddig egy 21000 dollaros analizator volt 180 dollarert, szallitassal egyutt.
megerte, mukodik.

de egy rendess katonai hasznalatra gyartott gephez akar az autostolto is tobb mint 100 usd. meg a vilagitott billentyuk. minden csilliokkal dragabb, mint egyebkent.

es egyebkent igazad van, biztos vagyok benne, hogy a kormany is tud 50% kornyeki discountokat elerni - ha akar.
en mar lattam hivatalos ajanlatban (na nem valami kinai cegtol) 79%-os discountot, szoval nincsenek illuzioim.

a HM itt valamit nagyon dragan akart venni es meg is tette.
tegyuk meg hozza, hogy a kozbeszerzeseknel jellemzoen a netto elkoltott osszeget emlegetik. 700 nettoert mar lassan 2 db macbook air is beszerzheto. :-)

es persze konkret info nincs arrol, hogy mi a faszt is vettek tkeppen.
süti beállítások módosítása