Tettek: az egyház és a cigányok
2009. szeptember 18. írta: dobray

Tettek: az egyház és a cigányok

  Miközben az egyházakat állandóan felszólítják a szekularizációs doktrína élharcosai, hogy ne politizáljon, és ne tegye le a voksát egy párt mellett se, ugyanazok (például TGM a Magyar Nemzet hétvégi magazinjában megjelent, a jobboldalnak szóló levelében) sérelmezik, hogy nem határolódik el hangzatos nyilatkozatokban a Jobbiktól. Érdekes, ilyenkor lehet, sőt kell politizálni… (Az iskolában is tilos a politizálás az órán, a rasszizmus ellen azonban mégiscsak lehet politizálni – például a Népszava levélíró történelem tanára szerint.)

  Az igazi keresztény nem beszél, hanem mindenekelőtt tesz. Ma a cigánykérdés kapcsán rengeteg a szó, és kevés a tett. Igazán akkor jutunk előre, ha belülről változunk meg mi és a cigányok is – mondta szerda este a a cigány-magyar megbékélésért a Jezsuita7 programsorozatának keretében bemutatott szentmisén Dr. Székely János, a Püspöki Kar cigányságért felelős tagja. Hozzátette: Afrikában számos nyugati segélyprogram kudarcba fulladt az iskolaépítéstől a gyáralapításig – elhordták, szétszedték ezeket az anyagi segítségeket. Az ottani atyák szerint igazi fejlődés csak akkor lesz, ha belülről alakulnak át az ottaniak. Az igazi fejlődés az ember szívében kezdődik. Egy budapesti keresztény közösség nemrégiben vett egy kis lakást egy kilakoltatás előtt álló cigánycsaládnak – van tehát, aki cselekszik. Talán sokkal több múlik rajtunk, mint az államon – mondta a püspök prédikációjában.

  A katolikus egyház cigánypasztorációja elsősorban nem anyagi segítséget jelent, hanem lelkigondozást, tanítást, eligazítást. Ennek következtében azonban a cigányok egyre önállóbbá válnak. A legmagasabb szintű testület, amely a cigánypasztorációval foglalkozik, az Elvándorlók és Úton levők Pápai Tanácsa.

  Először 1999-ben szembesültem a cigánypasztoráció valóságával, amikor egy kis, cigányok lakta görög katolikus falut is útba ejtettünk egy nyári zarándoklaton. A neve: Hodász. A görög katolikus beatmise (!) cigány nyelven folyt. A helyi papok, Sólya Miklós és Mosolygó Béla, valamint Gelsey Gábor jóvoltából roma közösségi ház és idősek napközi otthona épült.

  A hazai cigánypasztoráció egyik zászlóvivője a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia cigánypasztorációs referense, Dúl Géza, aki egyben a gyömrői Ceferino Ház, a váci egyházmegye cigányevangelizációs irodájának vezetője. A ház névadója a cigányság védőszentje, El Pelé, avagy boldog Ceferino Giménez Malla, akit II. János Pál 1997-ben avatott boldoggá mártírhaláláért; ugyanis a spanyol polgárháború idején, 1936-ban meg akarta menteni egy pap életét, amiért a kommunisták őt is kivégezték.

  De ha már a jezsuiták kerültek szóba ismét, feltétlenül meg kell említenünk Hofher József SJ-t, a jezsuiták cigánymisszójának vezetőjét, aki úgy fogalmazott nemrégen:

  Észre kell vennünk, hogy a jelenlegi keresztényellenes erők, valójában Krisztusi törekvéseket használnak retorikájukban istenhit és az evangéliumi emberkép elfogadása nélkül. Szociális rendszerekről beszélnek evangélium nélkül. Szolidaritásról beszélnek lemondás nélkül, önzetlenségről fecsegnek erkölcsi kultúra nélkül, jóléti rendszerváltozás víziójával hitegetnek áldozat nélkül. Szorgalmat kérnek számon felelősségvállalás nélkül, rendet belső fegyelem nélkül, a másság elfogadását az ember és Isten méltóságának elfogadása nélkül.

  A jezsuiták Komplex felzárkóztató programja, amely Tápiószecsőn kezdte meg működését, de aztán beköltözött a Józsefvárosba, például szakképzettséghez, alapvető ismeretekhez juttatja a résztvevőket.  

  Koós Ede borsodbótai plébános, aki maga is cigány származású, elvégezte a romológia szakot. Célja, amint azt a jezsuiták A Szív című lapjának a cigányokkal foglalkozó, 2008 októberi számának nyilatkozta, hogy elérje, hogy "a cigány szó hallatán egyetlen magyar embernek se tíz negatív jelző jusson eszébe, hanem tíz pozitív".

  Az újság arról is beszámolt, hogy Miskolcon Teréz anya nővérei evangelizálnak a város cigánytelepein - olyannyira együttélnek a romákkal, hogy még a rendházuk is a város ezen részén van.

  Dúl Géza úgy nyilatkozott februárban az InfoRádiónak, hogy az evangélium emberképe miatt van esélye az egyháznak arra, hogy sikeresen meg tudja szólítani a cigány embereket. Akkor hozzátette: a legnagyobb felelőssége az államnak van, hiszen az erőforrásai is összehasonlíthatatlanul nagyobbak. Azt is megjegyezte, hogy távol áll még a cigánypasztoráció a teljes sikertől, hiszen ez olyan, hosszú évtizedekig elnyúló folyamat, amivel több évszázados múltban gyökerező sebeket kell gyógyítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr991388344

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Van egy történetem az iskolából - 3. rész 2009.09.19. 20:54:07

Történetem első részében szó volt arról, hogy igenis lehet a mai gyerekekkel bánni, még akkor is, ha speciális igényűek, bár kreativitásra nagy szükség van. A második részben pedig arról volt szó, hogy a kreatív tanárt, aki rendben ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tewton 2009.09.19. 14:50:38

@Elpet: ne is említsük a nyelvcsere nevű jelenséget. a kurucon a múltkor volt egy íráska arról, hogy miért is illik rendesembernek gyűlölni a finnugrizmust.

amúgy meg a birodalmi szovjetúnióval és az orosz nyelv hegemóniájával szemben szerintem kimondottan ellenzéki gesztus ezeket az apró nyelveket támogatni. de eddig nem jutnak el ezek a csodaemberek.

mintha a finnugristák az ő istállóikból vezetnék ki a lovakat, a dicső múltból. a panelgarázsból :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.19. 14:57:18

@tewton:

Meg mondjuk az, ahogy a finnek a Szovjetunióval szembeszálltak, az sem volt kis hőstett. Bár a szélsőjobbon ezzel nyilván csínján kell bánni, mert a mai orosz politika sok mindenben vállalja a folytonosságot a a Nagy Szovjet Birodalommal.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 14:59:19

@Elpet:

mindig is éreztem, hogy a finn-orosz háború igazolja a finnugor nyelvrokit! LOL

kamasuka 2009.09.19. 15:00:42

A 200 roma kerül a közigazgatásba témájú index cikkre reagálnék, ami itt egyelőre nem téma, bár azért megérne egy pár szót a pozitív diszkrimináció is. Szóval:

"a pályakezdők első éves fizetésére 1 milliárd forintos keretösszeget különítettek el" (by Bajnai)
Na már most:
200 pályázó, már nincs 13. havi, így tehát 200*12=2400 hónapnyi fizut kell vizsgálni.

Az államigazgatásban egy köztisztviselői kereset átlagban 100-170000 forint (netto) között van/volt ha ugye az embernek legalább egy (1) nyelvvizsgája van. Őket valószínűleg kezdésként a legalsóbb kategóriába sorolnák (100k nettóról indulnának, plusz nyelvvizsgapótlék, ha a lovárit, vagy más cigánynyelvet, mint nyelvizsgát elismernék nekik "beszélt idegen nyelvnek", de vegyük azt, hogy teszem azt angolul vagy németül, vagy franciául, stb. is beszélnek és erről papír is van). Magyarul van nyelvvizsgájuk is.

Meglepődnék, hogy ha ezek - akik eddig ezek szerint nem tudtak elhelyezkedni - a startnál 130 nettónál többet kapnának, persze már nyelvvizsgapótlékkal együtt. Akkor szorozzunk csak egy kicsit!

2400*130000=312000000 forint, netto. Vegyük, hogy teszem azt bruttó pénzben számolták az 1 milliárd elkülönítést. Legyünk nagyvonalúak *2, szóval az cerka 624000000. Kerekítsük fel 700000000-ra, hátha ők nagyvonalúbbak. Megvan? Oké!

Kérdezem én, hogy hová tűnik majd el 300 milla EUs pénz ezek után? Kinek a zsebecskéibe vándorol majd? Esetleg jutalomként szétosztják nekik a válság kellős közepén?

Mocskos MSZP!
Többszázezren nem tudnak elhelyezkedni, ezrével rúgnak ki tehetséges fiatalokat, de 200 roma biztos állására arra van fedezet.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.19. 15:01:28

@tevevanegypupu:

Nézze, az araboknak az olajból meg a tengerparti szállodák idegenforgalmából elég jó bevételeik vannak, ebből nyilván nagyon jófej meg szimpatikus életformákat lehet kialakítani. Ám Magyarországnak se olaja, se tengerpartja, úgyhogy másfelé kell keresgéljünk minták tekintetében.

tewton 2009.09.19. 15:07:41

@Elpet: kezdetnek elég lenne a cigányokat sakkozni tanítani. ők a propaganda szerint amúgy is olyan tarka, vidám, tehetséges és barátságos népek (minden adásban ezt hallom-látom róluk, és én inkább ennek hiszek, mint a szememnek).

pár kávézó kell csak, és máros kipipálhatjuk a Teve által említett életformát.

tewton 2009.09.19. 15:10:20

@Grift:
Magának itten a heroizmusért illene hevülnie, hé! amúgy meg orosz tanszékből volt elég, oktatásból is, finnugort meg alig lehetett tanulni.

amúgy meg kurucék örülhetnek, Hiller reformjai ezt is kinyírták.

tewton 2009.09.19. 15:17:40

@kamasuka:
erre csak cinikus és elfogult gondolatokkal lehetne válaszolni, nemeurópai módon.

Én követelném a svábkvótát, az alföldön meg a tótkvótát. Köztük könnyebb írni-olvasni tudó embert találni.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.19. 15:24:27

@tewton:

Rosszakat hallottam én itt a kávézókról.

Zetek 2009.09.19. 15:29:01

Kérem, az eredményről értesítsenek. Ha sikerült megnevelniük az afrikaiakat, akkor adják át titkot. Viszont másfél évszázada ott is próbálkoznak, az eredmény ismert.

tewton 2009.09.19. 16:03:40

@Zetek: az arabokra ráhagyták a dolgot, azok magukban is boldogulnak. itt valami csodaszer kell nekünk.

tewton 2009.09.19. 17:32:47

@picur3ka:
"Rajkai István plébános: Részben közadakozásból, egyházi támogatásból valamint egyéni- és céges felajánlásokból épülhetett fel a templom."

az állami részt nem látom.

Suchmann azért odatolta a pofáját.

tewton 2009.09.19. 17:41:24

@Bell & Sebastian: höhöhö ezmiez? jó!

picur3ka 2009.09.19. 17:43:00

@tewton:

Az allami resz...

Ciganytemplom, jo szo ez, jobb, mint a ciganybunozes szerintem.

Reformatus templom, katolikus templom, zsinagoga, mecset, ciganytemplom.

tevevanegypupu 2009.09.19. 17:49:02

@Elpet:
Ez a viselkedesforma inkabb egyfajta fatalizmusbol es a vallasukbol is ered. Naluk termeszetes, hogy vannak gazdag es szegeny emberek. A kulonbseg oriasi itt is a nyomortelepen vagy a villanegyedben elo emberek kozott, de a kapcsolat mas. Testverek. A nagy vagyon es szegenyseg ellenere is sokkal kozelebb allnak egymashoz mint a kereszteny kulturaban elo emberek.

@tewton:
A ciganyok egeszen masok mint az arabok. Az araboknak evezredes, egy idoben a vilagot vezeto kulturajuk volt es ez meg is maradt. Bennuk van meg akkor is, ha azota el is vesztettek ezt a halado szellemu kulturat. Es a gazdagsag az olajkutak ota ujra az ovek. A ciganyok mindig vandorlo nepek, muzsikusok, kezmuvesek voltak, nincs mogottuk birodalom es olyan kultura mint meg most is a muzulmanoke. A muzulmanoknak megmaradt buszkeseguk, a ciganyoknal ez nem jellemzo, nekik ontudatuk van.

tewton 2009.09.19. 18:03:54

@tevevanegypupu: haha, ez korrekt. büszkeség vagy öntudat. és ezt az öntudatot az állam pénzén csinálják nekik, húsz éve.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:04:16

@tewton:
heroizmus? milyen heroizmus? még heroizmus? tudja mit meg nem tettem én fiatalúr koromban a finnugrisztikáért? háltam finn lánnyal helsinkiben, háltam finnugrisztika tanszék vezető jányával, mit kellett volna még tennem? mondja meg!
:))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.19. 18:07:55

@Grift: ráadásul aki magyarként már vodkázott együtt finn srácokkal egy szaunában, na az tudja még igazán hogy mi az a heroizmus.

tewton 2009.09.19. 18:08:16

@Grift: na látja! csak irigyelni tudom a lehetőségeiért! :)

tewton 2009.09.19. 18:15:39

no, itt a téma.
nol.hu/belfold/diplomas_romakat_a_kozigazgatasba__a__magyar_obamaert_

Bajnai szerint el kell jutni a magyar klu-klux-klántól a magyar obamáig.

nagyon kurucosan úgy is lehetne érteni, hogy lesz itt mindjárt rendrakás, mert előbb meg kell csinálni a magyar kkklánt, aztán lesz csak obama.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:21:45

@Gasper:

azt nevezem!! én azért gyáva lettem volna a finn fiúkhoz! :)))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:22:26

@tewton:
ez hülye? hát a cigányviktor nem obama? :))

tewton 2009.09.19. 18:26:21

@Grift: hoppá hoppá!
értem!
megfordul a trend!
előbb volt Orbán Obama, most jön a klóklóklán!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:28:11

@Gasper:

perkkele! ezt nem értem, pedig finnül van, azt meg kéne érteni, na mindegy...ez valami meleg jelszó? :)))

tewton 2009.09.19. 18:28:23

érezték már úgy, hogy csak
rasszista-kirekesztő kommenteket tudnak írni? most egy ilyen krízisbe kerültem.
van terápiás ötletük?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:29:03

@Tehetetlen Dodó:
mondok én cifrábbat, nem teszed zsebre: kipa!
hrrrrr!
:)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:30:13

@tewton:
mire kéne terápia? maga egységbe került a világtörvénnyel! :)

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:30:27

@Gasper: Ajjaj, valamikor én is ápoltam a finn-magyar barátságot. Nem is tudom, van-e más náció, akikkel ennyire le lehet ittasodni (természetesen a kulturált szórakozás jegyében).

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:31:41

@Grift: Ki ne mondd a szót!! Már megint kimondtad!!

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:32:42

@Grift: Egyébként mindig zsebre teszem, ha templomba lépek be. Kivéve egyet.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:41:09

@Grift: A "perkkele" nem ördögöt vagy sátánt jelent?
Finn szókincsem egyébként már erősen megkopott, de sose fogom elfelejteni a "karpalolikööri", "lakkalikööri" és a "kymmenen kondomej" kifejezéseket.

tewton 2009.09.19. 18:42:55

@Tehetetlen Dodó:
és észrevették, hogy ha máshogy rakjuk össze a 4 betűt, egy rasszista szót kapunk?
"paki".

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.19. 18:43:37

@Grift: tessék csak megguglizni.

@Tehetetlen Dodó: jajaj, a finnekkel nem vicc az ivás. Ilyenkor hajlamosak az első svédnek nekimenni az utcán.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:45:03

@tewton: Harciasan meg "pika".

A homók által örökbe fogadott kölyöknek meg: "apik".

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.19. 18:45:14

@Tehetetlen Dodó: különben azt jelenti és ritka ocsmány káromkodásnak számít.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 18:52:04

@Gasper: Vagy morvának.
Én egyszer Brünnben ittasodtam le iszonyúan néhány finn meg egy magyar haverommal. Délutáni karpalo/finlndia bemelegítés után (helyes keverési arány 1:1) egy borozóban folytattuk, ahová az előrelátó finnek néhány morva örömlányt is hoztak. No, ezek kilenc felé mérgesen leléptek, mert látván, hogy néhány tökrészeg finn és magyar pasi egymást ölelgeti és csókolgatja a finn-magyar barátság jegyében, felismerték, hogy jobb más, alkalmasabb kuncsaft után nézni.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.19. 18:55:48

@Tehetetlen Dodó: na tessék! Ezek után már csak nem fog a Grift céltalanul buzizni. :)))

Egyébként a lengyelekkel sem rossz az ivászat. Olyankor a jó tótok közös csesztetésében szokott nagy egyetértés lenni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 18:58:23

@Gasper:
én? de hát maga mesélt sikamlós szaunatörténeteket! már el is képzeltem a kezében a tubust, rajta felirat: glidmedel ej spermiedödande. /fínom svéd áru/
de bocsánat, ha elszaladt a képzeletem mustángja.
:)

tewton 2009.09.19. 19:06:50

@Grift: bah, Grift, a múltkor meg Maga mesélt valami gombás-medencés partiról... :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.19. 19:09:05

@tewton:
héhé! a szent gomba nem a testiség terepe! :))
képzelje az árjákat a szóma szent révületében ahogy egymással.... de várjunk csak ez melyik poszt is?
na ne! szilvay megöl minket és joggal.
pszt...

picur3ka 2009.09.19. 19:30:30

Ekkora orgiat rendezni egy ilyen topicban, na de Uraim!

Az irek is tudnak inni rendesen, meg a skotok is meg az oroszok is. A gruzokkal is fel lehet kotni a gatyat.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 20:19:43

@Gasper: Ne is mondd. Eszembe jutnak távoli ifjúkorom viselt dolgai.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 20:29:08

@Gasper: Áh, ez régen, a 80-as évek elején történt. Akkoriban még nem voltunk elég felvilágosultak, nem tudtuk, hogy buzinak lenni menő dolog, ezért buta fejjel folyton csak a nőket hajkurásztuk üres óráinkban.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.19. 20:46:34

Uraim, maguk az emlékeikből élnek!

Ezt gyorsan abba kell hagyni, mindannyiunk számára tartogat még új fordulatokat az élet!

Ne rémissze önöket a múló idő, hiszen vár bennünket még megannyi kaland!

Ahogy a népdal is mondja:

Trust I seek and I find in you
Every day for us something new
Open mind for a different view
And nothing else matters

Never cared for what they do
Never cared for what they know
But I know

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 20:49:51

@Elpet: Nekem az elmúlt 7 év volt nagyon kalandos...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.19. 20:55:12

@Tehetetlen Dodó:
Jajhaj, ne is mondd, 2002 második fele, az nagyon elkeserítő volt. Ha kicsit reálisabban nézzük annak idején, lehetett volna persze sejteni, hogy ez lesz, de túlzottan bizakodók voltunk. Talán most eljött az idő.

Tehetetlen Dodó 2009.09.19. 21:22:19

@Elpet: Megmondom őszintén, a 2002-es választások után sok rosszra számítottam, de az elvtársak könnyedén túlszárnyalták szegényes képzelőerőmet.
Sejtettem, hogy valami latin-amerikai maffiotikus elitállami berendezkedésre törekszenek, de hogy hét év alatt egyenesen szomáli állapotokra jutunk, az meg sem fordult a fejemben.

szpal 2009.09.20. 00:28:10

Ma a Kossuth Rádión volt egy műsor, h. az arlói apácák kikérdezik a cigány gyerekek leckéjét, és h. ez milyen jó.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.20. 07:15:51

@szpal:
jó lenne már leszállni szegény cigánygyerekekről, az apáca a leckéjéről faggatja, a rendőr a lopott bicikliről, csoda hogy kikészül szegény gyermek? :)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.20. 11:20:38

@Grift: Aktuális: a vasárnapi szentmisén a Püspöki Konferencia körlevelét olvasták fel, amelyben többek közt arról van szó, hogy az "ősmagyar szinkretizmus" nem egyeztethető a katolikus hittel. Továbbá szó esik az erkölcsi relativizmus és a nemzeti kultúrákat semmibe vevő globalizmus elutasításáról is.

Téglagyári Megálló 2009.09.20. 11:44:41

@tevevanegypupu:

Már nem a magyar falu az egyház legfőbb támasza.

tevevanegypupu 2009.09.20. 14:38:01

@Téglagyári Megálló:
Hat akkor ki es mi? Mert nagyon ugy tunik, hogy elfogyo felben vannak a hivek, legalabbis a fiatalok. Igaz, hogy otthon nem jarok diakmisere, kora reggel pedig inkabb csak idosebbek vannak. Legalabbis a katolikus templomokban. Nem tudom mennyiben felelos ezert az egyhaz, mennyiben az allam es mennyiben a szulok..

Téglagyári Megálló 2009.09.20. 15:52:43

@tevevanegypupu:

A fiatal képzett rétegben aki vallásos, az általában elég elkötelezett.

tevevanegypupu 2009.09.20. 16:20:30

@Téglagyári Megálló:
Nem a vallasossaggal lehet a baj, sokan hisznek es megsem jarnak templomba. Lehet, hogy jobban at kellene gondolnia a katolikus egyhaznak, kiket vesz fel papjai koze.

valójábannemberci 2009.09.20. 19:30:21

Most volt a csigakettőn a Naplóban egy riport Uszkáról. Sajnos csak a végét csíptem el. :(
Mindenesetre jó, ha őket bemutatják, hátha valaki az ő példájukból és bizonyságukból nyer elhívást.

tewton 2009.09.20. 22:08:28

tök bunkók ezek a katolikusok Afrikában.
most meg be akarják tiltani, hogy a varázslók, az elváltak meg a poligámok ne vehessenek eukharisztiát.

hát a varázsló nem ugyanolyan ember, mint a többi?

Téglagyári Megálló 2009.09.20. 22:23:38

@tevevanegypupu:

Nem hinném, hogy ez lenne az igazi ok. Egyébként meg most írt a püspöki kar egy körlevelet, amiben a "magam módján vagyok vallásos" típusú hozzállást is kritizálták. Persze ezt az érintettek nyilván nem hallották. Különben a katekizmust se nagyon lapozgatják, abból kiderülne, hogy misére járni nem opció.

tevevanegypupu 2009.09.20. 22:35:21

@Téglagyári Megálló:
Feltetelezem, hogy eppen ez a szigorusag nem tetszhet sok hivonek es azoknak sem akik gyanakvoan figyelik az egyhazak munkajat. Ez a "magam modjan vagyok vallasos" tulajdonkeppen abban nyilvanulhat meg, hogy sokan ugy gondoljak Istenhez kozvetlenul is szolhatnak, nem muszaj kozvetito..
Most nem a magam neveben beszelek, de azt hiszem azert en is, hogy mikor tul szigoru az egyhaz a hivekkel, akkor egy dologrol mindig elfelejtkeznek, hogy a mi vallasunk tulajdonkeppen ket dologra epul: szeretet es megbocsajtas.
Tul sokat beszelnek buntetesrol.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.21. 09:07:14

@Elpet:

most olvastam a körlevelet. pontos, fontos, ideje volt.

Téglagyári Megálló 2009.09.21. 09:23:30

@tevevanegypupu:

Szerintem egyáltalán nem beszélnek sokat büntetésről. Csak kimondják, hogy mi a bűn. Hogy ez valakiknek nem tetszik, mert megszoktak bizonyos dolgokat?

Amúgy meg, aki megalázza magát, azt felmagasztalják, aki pedig felmagasztalja magát, az megaláztatik (nem voltam pontos az idézetben). Igen, templomba menni, horribile dictu gyónni az önmagam megalázása, nem én vagyok a legokosabb, a legszebb, a legbcsületesebb. E nélkül nem beszélhetünk valódi hitről, azt gondolom. A "modern" embernek persze ez derogál. Ismerek olyan embereket, fájdalom, közel állnak hozzám, akik ezeket nem teszik, és _nagyon_ érezni az életükön ennek a hiányát. Nem ítélem el őket, mert én se voltam mindig a legjobb bárány, de talán pont ezért látom jól a különbséget.

tevevanegypupu 2009.09.21. 10:54:20

@Téglagyári Megálló:
Megalazkodni Isten elott termeszetes. Isten szolgaja elott mar nem olyan egyszeru, foleg ha latod, hogy neha talan meg esendobb ember mint hiveinek nagy resze. Sokaknak nehez elfogadni azt, hogy Isten bocsanatat ugyanolyan bunos ember kozvetiti, olyan embernek gyonjon, mint amilyen o maga is.
Nem tudom, hogy ettol a gondolattol vagy tartozkodastol rosszabb lesz-e az ember a mindennapi eletben. Mar ugy ertve Isten elott, mert az egyhaz valoszinuleg nem helyesli.(:

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.21. 11:01:36

@tevevanegypupu:

mennyivel csodálatosabb "megalázkodni" a még esendőbb előtt csak azért, mert elfogadod, hogy hiteles dolgot közvetít. könnyű a törvényt úgy elfogadni, ha a mennyből alászálló űrlény hirdeti ki, mint egy kissé ittas és nem túl okos plebánostól. melyikhez kell tisztább hit? :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.21. 12:18:14

@Grift: "mennyivel csodálatosabb "megalázkodni" a még esendőbb előtt csak azért, mert elfogadod, hogy hiteles dolgot közvetít"

Persze csak ha hitelesen közvetíti.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.21. 12:21:00

@Gasper:
nehezen eldönthető. amíg nincs leszerelve az egyház által, addig hiteles üzenetet közvetít. bolond az aki nem hisz a részegnek, hogy tűz van, csak azért mert részeg :)
az üzenet közvetítőjének minősége nem befolyásolja az üzenetet. ehhez kell túllépni a velünk lévő büszkeségen.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.21. 12:30:30

@Grift: igen, időnként magam is kénytelen vagyok gyakorlni a büszkeségemen való átlépés technikáját, de ez még nem ad feloldozást sem az egyház, sem a leszerelendő közvetítő adott esetben hibás gyakorlatára.

Téglagyári Megálló 2009.09.21. 12:43:11

@tevevanegypupu:

Ez a "Gott ja, Kirche nein" ideológiája. És igen, az az igazi alázat, hogy ha bűnös emberek előtt alázod meg magad.

Tehetetlen Dodó 2009.09.21. 13:32:36

@Grift: @Gasper: "az üzenet közvetítőjének minősége nem befolyásolja az üzenetet"
Így van. Jézus is egyszerű halászokra bízta az üzenet terjesztését.
Az üzenet a lényeg, nem az, hogy magas képzettségű püspök, vagy egyszerű vidéki "krumplipap" terjeszti az igét.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.21. 14:09:19

@Tehetetlen Dodó: nem is a püspöki kazula tekintélye, vagy éppen az egyszerű vidéki "krumplipap" intellektuális képessége az igazi kérdés, hanem sokkal inkább magának az interpretáló személynek a hitelessége a lényeg.
A pap ugyanis nem egy lelketlen, randa tányérostévé, ami csak továbbítja az adást, hanem tevékeny szerepe van abban, hogy a hívekhez megfelelő módon jusson el az üzenet. Persze nem árt néha elvégeznünk a finomhangolást sem. LOL

tevevanegypupu 2009.09.21. 15:19:58

@Téglagyári Megálló:
Tevedsz, Kirche auch. A gyonas sem zavar. A megalazkodassal sincs semmi baj, bar voltakeppen ennek a szonak es a mogotte levo cselekvesnek van egy elegge elitelheto jelentese is. Es hanyan vannak olyanok, akik tenyleg a "terdre, imara" barmikor keszek, de egy szimpla bocsanatkeresre nem. Az egyhaz tevedhetetlensege is az evszazadok soran azert elegge megtepazodott, es ha valakinek elsosorban alazatosnak kell(ene) lennie, az az egyhaz. De ugyanolyan nem szivesen teszik, ugyanugy vonakodnak a "megalazkodastol" mint mi, egyszeru hivok is sokszor.

Google 2009.09.21. 17:30:28

@tevevanegypupu:

Hát igen, sok munkájuk van benne, tépázták, csorbították elegen az Egyház tekintélyét. Kommunisták, poszt-kommunisták, szélsőjobboldaliak, ateisták többek között ebben élték ki magukat. De azért Ő maradt.
Jól mondják, szamárbőgés nem hallatszik a mennybe.
Nagyon szépen mondta Grift, összedőlhet körülöttünk a világ, lehet mindenki rossz, és ez még mindig nem mentség semmire.

tevevanegypupu 2009.09.21. 22:19:52

@Google:
Azert az egyhaz is tett azert, hogy neha ketelkedjunk. A mi templomunkban ket papnak volt szeretoje. Nem valoszinu, hogy ez lenne a jellemzo, csak eppen kinos, ha az ilyesmi kiderul. Nehez vedekezni, ha ilyenekkel jonnek az embernek, mert mit mondhatnek?

Téglagyári Megálló 2009.09.21. 23:58:12

@tevevanegypupu:

Ej, ej, te is a klérussal azonosítod az egyházat!

tevevanegypupu 2009.09.22. 00:19:58

@Téglagyári Megálló:
Most mit tehetnek, az ember megiscsak a papokkal van kozvetlen kapcsolatban..De nagyon igazsagtalan lennek, ha csak erre a ket papra gondolva alakitanam ki a velemenyem, hiszen szinte mindent pap akivel talalkoztam szeretetre es tiszteletre melto volt otthon is es itt is. Regen, a rendszervaltas elotti evekben hosies modon kuzdottek a megmaradasert, sokat ismertunk szemelyesen, bejaratosak voltak nagyszuleimhez. Kisvarosban a hivek regen kulonben is talan kozvetlenebb kapcsolatba, barati viszonyba is kerultek veluk. Most nem tudom hogy van ez.
Az egyhaz felettunk all, a klerus viszont ott van a kozelunkben, ne csodalkozz azon, ha arrol mondunk velemenyt amit szemelyesen is ismerhetunk.

Téglagyári Megálló 2009.09.22. 08:15:54

@tevevanegypupu:

Arra céloztam, hogy te meg én is az egyház vagyunk.

"Kisvarosban a hivek regen kulonben is talan kozvetlenebb kapcsolatba, barati viszonyba is kerultek veluk. Most nem tudom hogy van ez."

Sajnos nem túl jól, mise után húz el a nép, "idegenekkel" meg nem áll szóba senki. És nem lehet azt mondani, hogy az a néhány erkölcstelen pap tehet erről. Talán azt gondolják, hogy ez a "tisztelet"?

Téglagyári Megálló 2009.09.22. 08:53:03

@Téglagyári Megálló:

Bocsánat, azt hiszem félreértettelek. A papok nem annyira barátkozósak, ez tény. De talán jobb is, ha nem nagyon barátkoznak a fehérszemélyekkel :-) fiúkkal meg pláne :-)

tevevanegypupu 2009.09.22. 09:53:53

@Téglagyári Megálló:
Akarmit is mondanak, jobb lenne ha a pap "baratkozna", persze a szo nemes(: ertelmeben a hivekkel es nem lenne olyan tavolsagtarto mint a kelet-europai orszagokban ugy eltalaban szokas. Kiveve talan Lengyelorszagot, ahol mas a kapcsolat templom es hivek kozott. Ott meg mindig eros a kapocs, sokkal tobb a hivo ember. Az egyhaz jelen van a hetkoznapi eletben, jelen volt a politikaban, a kommunistak elleni mozgalmakban, egyutt kuzdott
a hiveivel. Nalunk ilyen nem volt.
Hianyoztak a rendszervaltasbol, viszont szinte azonnal hatalmi szoval leptek fel mikor a helyzet tisztazodott. Elvetettek a ritmust es sokszor most is igy vannak vele.

Téglagyári Megálló 2009.09.22. 10:02:25

@tevevanegypupu:

"Hianyoztak a rendszervaltasbol, viszont szinte azonnal hatalmi szoval leptek fel mikor a helyzet tisztazodott. Elvetettek a ritmust es sokszor most is igy vannak vele."

Igazából ez Antall nagy tévedése volt, hogy egy tömegbázisa lett volna egy kereszténydemokrata pártnak Magyarországon kilencvenben. Az összetett szó egyik tagja sem volt ismerős sokaknak.

tevevanegypupu 2009.09.22. 10:15:06

@Téglagyári Megálló:
A nagy tevedes valoszinuleg abban lehetett, hogy nem tisztaztak rogton, mi lesz az egyhaz szerepe..es mi volt a szocializmusban 1956 utan egeszen 1989-ig. Es meg most is ott tevesztik el, hogy nem karitativ szerepet akarnak betolteni, hanem hatalmi szoval es neha bujtatott fenyegetessel szeretnek iranyitani az embereket. Nem adni hanem kapni szeretnenek.
Ha megforditanak a sorrendet, sokkal inkabb elfogadnak oket mint igy, mikor raadasul az egyhazellenes propagandanak olyan nagy teret ad a koalicio, es erre olyan fogekony is
a tarsadalom jo nagy resze.

Tehetetlen Dodó 2009.09.22. 11:10:45

@Téglagyári Megálló: @tevevanegypupu:
A magyar nép sose volt olyan vallásos, mint a latinok vagy például a lengyelek és ezen a 40 év kommunizmus még sokat rontott is. Sajnos Antall ezt nagyon nem ismerte fel. Emlékszem, 90 nyarán, amikor arra vártunk, hogy az új parlamentben meginduljon a törvénykezés a fontos dolgokban, például a komcsi banda kisöprése a ploitikai és főleg a gazdasági hatalom környékéről, ez nem történt meg, viszont elhűlve tapasztaltam, hogy mindenféle vallásügyi meg egyéb másod-, harmadrangú társadalmi kérdések körül szaporították a szót, meg a kormányőrség új ruházati szabványokról.
Meg is lett az eredménye.

Téglagyári Megálló 2009.09.22. 12:36:56

@Tehetetlen Dodó:

Valahogy azt hitték, hogy azért nem jártak az emberek templomba, mert elnyomás volt, és ha megszűnik az elnyomás, akkor majd fognak járni.

Az előbbiben még talán volt valami, de ebből nem következik az utóbbi. Nem véletlenül idéztem "A szocializmus gyermekei" c. posztomban Dr. Frank'N'Furter-t:

"I remove the cause, but NOT the symptom!"

tevevanegypupu 2009.09.22. 15:06:29

@Tehetetlen Dodó:
eppen azert mert hiaba varnak az egyhazak arra, hogy a hivok sokasokdajank, van egy nagyszeru terep, ahol gyujthetik a baranykakat: a ciganysag. El kellene adniuk nehany a sekrestyekben orzott draga kelyhet, ezt-azt es kis maganovodakat inditani ciganytelepek mellett. Csak ciganygyerekeknek. Vannak nagyon gazdag ciganyok, biztos, hogy segitenenek. Ebbol mehetnenek tovabb kis altalanos iskolak amik szakmunkaskepzovel egyutt mukodnenek. Nagy szakmunkashiany van, ehhez valoszinuleg kapnanak segitseget az allamtol is. Ennek kapcsan aztan valoszinuleg a nepszeruseguk is none, bar nem ez lenne a cel, hanem amit Jezus celul tuzott ki..adni, segiteni es nevelni. Ezt nem magamtol talaltam ki, Algeriaban a feher atyak hasonlo szellemben mukodtek. Nem teritettek, segitettek. Es hivek jottek, meg akkor is, ha muzulman orszagban a felszabadulas utan mar veszelyes dolog volt keresztenynek lenni. Olyan lehetoseg all(hatna) a magyar egyhazak elott is, amit tortenlmi felelotlenseg kihagyni..

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.23. 19:03:29

@tevevanegypupu: Jézus azt mondta: "Tegyetek tanítványommá minden népet." Az egyház nem csupán szociális szervezet, hogy eladja a liturgikus kellékeket. Jézus megérdemel annyi fényűzést, hogy aranyozott kehellyel misézzenek a papok. Ezzel az erővel minden ünnepet is eltörölhetnénk, hogy mindent a szegényeknek adjunk, amit akkor dőzsölünk. Erre mondta Jézus, hogy "szegények mindig lesznek veletek", azaz ünnepelni ettől még lehet önfeledten. A mise ünneplés, a sekrestyéből eladni a cuccokat felelőtlenség volna. Ráadásul nem is érnek olyan sokat, mint te azt gondolod.

Tehetetlen Dodó 2009.09.23. 19:08:33

@SzilvayG (dszg): "a sekrestyéből eladni a cuccokat felelőtlenség volna"
Sőt, mostanában bizonyos szegények már öntevékenyen magukra vállalják az elidegenítés nehéz, felelősségteljes feladatát.

abandi 2009.09.23. 19:45:28

@Tehetetlen Dodó:
Egy kátholikus fővezért mondj, akiknek a jezsuita ármány-hajdinái bármikor bármi hasznosat mondtak volna!
/Na, jó kivéve a török hódoltsági patt helyzetet.../-mert akkor jött a reformáció...is!

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.23. 20:00:14

@Tehetetlen Dodó: Miskolcon például azok vitték el a ferences nővérek cuccait, akiket ők pátyolgattak.

@abandi: Pázmány Péter. UGye ő alapította azt, amit ma ELTE-nek hívunk. Ezmondnjuk nem mondás, hanem tett. De nagyon jók a szövegei is.

tevevanegypupu 2009.09.23. 20:32:30

@SzilvayG (dszg):
Gondolom a templomok is ilyesmi miatt vannak zarva, bezzeg a szocializmusban soha nem voltak zarva, de akkor volt is rend.(:
Nem arra gondoltam, hogy a templomok valtozzanak at javito-nevelo intezetekke. Es a sekrestyebol eladando kehely csak kepletesen ertendo. De az egyhaz nagyon gazdag, olyan gazdag es sokszor tulsagosan uzi fenyt.. Minden aranykehely amit Jezusnak aldoznak, nem feltetlenul szukseges sem az alazathoz sem a hithez. Jezus nem aranyat es mukincseket remelt foldi eleteben sem. De nem is errol van szo: a szocialis neveles mellett az egyhaznak nagy lehetoseg adodhat: a gyerekek lelkevel is foglalkozhatnanak es biztos, hogy kicsi gyerek inkabb fogekony a josagra es szeretetre mint az eroszakra, amit sok esetben ilyen ciganytelepeken lathat es kaphat.
Nem ertem mi akadalyozhatna meg az egyhazakat abban, hogy sajat maguk neveljek jovendo hiveiket es papjaikat, apacaikat.
süti beállítások módosítása