GoogleMaps-revízió: Kassa és Kolozsvár visszatér
2009. november 02. írta: TuRuL_2k2

GoogleMaps-revízió: Kassa és Kolozsvár visszatér

  Két hete olvastam a hírt, hogy egy szlovákiai faluban, Osztrópatakon (Ostrovany) falat építettek. Gondoltam, megnézem a GoogleMaps műholdas nézetében, hogy a falu felülnézeti képe alapján vajon ki lehet-e találni a fal nyomvonalát. A térkép keresőjébe természetesen a település szlovák nevét írtam be - fel sem merült bennem, hogy ne így tegyek: sokáig még a MÁV-nak is nehezére esett a határontúli falvak és városok magyar nevét használni, majd pont egy szupranacionális IT-cég fog belesüppedni a revizionizmus mocsarába?

  És mégis, hiába a falu szlovák nevére kerestem rá, a találati listában már így szerepelt: Osztrópatak, Szlovákia. Ezen felbuzdulva megnéztem, mit talál a GoogleMaps, ha a régi Magyarország településeinek mai nevével próbálkozom. Például Kosice:

  Vagy Cluj:

  Sőt, Мукачеве:

 

  S ugyanígy, a GoogleMaps rendre közli, hogy nem Novi Sad, hanem Újvidék, nem Oberwart, hanem Felsőőr

  Nem tudom, mi motiválhatta a térkép fejlesztőit (nagy multivállalatok ritkán szoktak érzékenynek, pláne nyitottnak mutatkozni efféle gondolatokra), de tetszik az eredmény. A sors iróniája, hogy pont egy márciusi, guglis bejegyzésünkhöz született a következő komment:

kszabo · http://skype-club.hu/ 2009.03.07. 20:22:24
@Sárdobáló: A trianoni határon túl nincsenek magyar helységnevek a kuglimapsban, az már döfi, vajon ki fizeti?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr311492420

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Trendek a magyar politikában 2009.11.03. 13:28:10

Trendek a magyar politikában - a hazai pártok iránti érdeklődés alakulása google keresési trendek alapján.  Van egy remek eszköze a gúglinak a keresési trendek elemzéséhez.Az adott kifejezések iránti érdeklődés változását mutatja pompás grafikonok...

Trackback: Színjátszókört alapít a Fidesz-frakció 2009.11.02. 15:06:02

Az október 10-i, Kossuth téren megrendezett tüntetés Lúdas Matyi-jelenetének sikerén felbuzdulva amatőr színjátszókör megalapítására szánta el magát a Fidesz országgyűlési képviselőcsoportjának számos tagja.Pósán László a Parlament büféjében elmondta: ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kispufi 2009.11.02. 10:19:21

Náculás van, idomulás, egyételmű. Aki mégse, annak már csak a Népszava maradt, bizony.

Shulc 2009.11.02. 10:24:44

Vajon a Szörnyűség Helye - Auschwitz - milyen nyelven van a térképen?

Fontosnak tartom, hogy németül is megjelenjen, hiszen a fiatal nemzedéknek meg kell ismerkedniük a múlttal, hogy az soha ne fordulhasson elő többé.

Ez különösen a mai kor fasisztoid tendenciáinak tükrében aktuális.

Regno delle Due Sicilie · http://regnodelleduesicilie.blog.hu 2009.11.02. 10:37:48

bocs, szerintem valamit eltévesztettél. nekem kosicére kosicét ad ki a googlemaps, stb., mert google.com-ot használtam.
a hiba ott lehet hogy magát a guglit is nemzetiesítettél nem olyan rég, van pl. google.hu meg google.sk, stb.

ezek aztán segítik az ilyen viták megszületését: "a mi guglinkban kassa" "a mienkben meg kosice", hiszen tényleg ezt adja ki itt és ott...

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.11.02. 10:38:32

Nincs ebben semmi varázslat...

Jobb-felső sarokban klikk arra hogy:
Keresési beállítások

Ott van az hogy:
Kezelőfelület nyelve: A Google tippjeinek és üzeneteinek megjelenítési nyelve:
na itt ami nálad "magyar" ha átállítod másra, akkor azon a nyelven fogja kiírni a város/falu nevét a Google Maps.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.11.02. 10:41:14

Ja és mindezt a google (.com vagy .hu vagy ami) főoldalán keresd.

Cook kapitány 2009.11.02. 11:10:48

Egy időben a gugli föld Egerre keresve, azt írta ki, hogy Cheb. Van ugyanis egy ilyen nevű cseh település, aminek a német neve Eger.

en.wikipedia.org/wiki/Cheb

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.11.02. 11:23:52

Geneve meg Genf, Paris meg Párizs, sztem attól függ milyen IP-ről nézed...

Viszont Stockholmra az istennek se adja ki Istókhalmát, bár lehet, h csak mert nincs rovásírásos karakterkészletem. ;)

Shulc 2009.11.02. 11:38:52

Gondolhattam volna. Csak Oswiecim van.

Ezt a mulasztást minél előbb jóvá kell tenni.

Levél ment.

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.11.02. 11:43:37

@Úlfhéðinn: Ne haragudj (baz'meg:) de kipróbáltad amit írtam?

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.11.02. 12:15:03

@Talon Karrde:

Nem haragszom b'meg, nem próbáltam ki, egyrészt mert tudom, hogy kell, másrészt meg annyira azért nem érdekel ez a dolog, hogy rögtön nekiálljak személyre szabni az egész internetet. ;)

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 12:16:14

"a határontúli falvak és városok magyar nevét használni, majd pont egy szupranacionális IT-cég fog belesüppedni a revizionizmus mocsarába?"

Baromság. Pl. Koppenhága mikor tartozott a történelmi Magyar Királysághoz?
Ha egy településnek van elfogadott, elterjedten használt magyar neve, az még nem revizionizmus. A revizionizmus, ha "történelmi jog" alapján magyar fennhatóságot követelnek olyan területek fölé, ahol nem, vagy csak elenyésző kis számban élnek magyarok.
Pozsony ma Szlovákia fővárosa, Koppenhága meg Dániáé.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 12:21:28

A Google Maps magyar felület esetén "Benátky" kereső kifejezésre Velencének hozza Veneziát! :-)

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.11.02. 12:22:47

@Úlfhéðinn: akkor a "sztem attól függ milyen IP-ről nézed..." szöveg honnan?

-d(-_-)b- 2009.11.02. 12:57:29

Az Orbán miatt van, én mondom nektek!

kispufi 2009.11.02. 13:27:29

@Cook kapitány: Éger az a Cheb a mi nyelvünkön. Csak hát nevünkről lehull az ékezet.

Cook kapitány 2009.11.02. 13:32:15

@kispufi: Ezt nem tudtam, mindig tanul az ember. :-) Kösz.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 13:34:54

"Jáger" kereső kifejezésre - ez Eger szlovák neve sk.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1ger

simán dobja Eger-t. Ügyes.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 13:46:06

Kamenec-et nem találja, olyan nevű településből túl sok van. (német neve: Steinamanger; latinul meg: Savaria
Magyarul meg vajon ki tudja? :-)

Päťkostolie-t simán megtalálja.
Szóval a dolog oda-vissza mükődik.

Tehetetlen Dodó 2009.11.02. 13:56:35

@Jobb híján MDF-es: A Kamenec is a kőből származik, akár a Kőamezőn, gondolom.
És ilyen meg sok, helyen van, nemcsak Szombathelyen.

Päťkostolie meg a Fünfkirchen (Finfkerich, ahogy a környéki svábok mondták) tükörfordítása, igaz?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 14:00:10

@Tehetetlen Dodó:

aha.
Wudigess is megy a Google Map-nak. Nem hogy nem revizionista, hanem nagyon is toleráns, neki tök mindegy, hogy milyen nyelven keresed, magtalálja! :-)

Tehetetlen Dodó 2009.11.02. 14:13:00

@Jobb híján MDF-es: Meg vagyok elégedve.
Szépen tudja a Zlaty Bazant szülőhelyét is, az ősi Hurbanovót.

polgári per 2009.11.02. 14:21:46

Mi Bécsnek nevezzük Wien-t, Párizsnak Paris-t, az amerikaiak pedig Bucharestnek Budapestet. Az ilyen nyelvi finomságokra fel kell készülni.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 14:32:20

@polgári per:

Nem, Budapestet Bjudápesztnek nevezik és hajlamosak összekeverni Bjukjureszttel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2009.11.02. 14:50:21

Segítek megvilágosodni: a románoknak szánt tartalomban meg Cluj Napoca szerepel, és Kolozsvár nem, ld.:

maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=0&msid=109654176810754283986.000474a4648d318e666d5&ll=47.434971,19.063962&spn=0.002598,0.004823&t=h&z=18

A románoknak románul, a magyaroknak magyarul. Mi ebben a furcsa?

Arma Gedeonka 2009.11.02. 14:51:17

@Jobb híján MDF-es:

"A revizionizmus, ha "történelmi jog" alapján magyar fennhatóságot követelnek olyan területek fölé, ahol nem, vagy csak elenyésző kis számban élnek magyarok."

Nem éppen. Elvileg csak annyi a revízionizmus, hogy a határok felülvizsgálatát szorgalmazza. A konkrét magyar történelmi revízionizmus, amikor el is ért valamit, nagyrészt magyar többségű területek visszatérését szorgalmazta, kivétel volt Kárpátalja, ahol az egészet kellett valakinek átvenni, (így volt ésszerű), illetve Észak-Erdély, ahol a Székelyföld visszaszerzéséhez elkerülhetetlen volt elég sok román lakos visszazserzése is, de ez ellensúlyozta a Dél-Erdélyben maradtakat.

Amit te írsz, az a Mindent Vissza jelszava lett volna, ha épelméjű politikus valaha is komolyan gondolta volna. Ilyen viszont nem akadt - ez egy teljesen jelképes jelszó volt, senki nem vette komolyan, se nálunk, se a szomszédoknál, bár ők ijesztgettek vele. Meg hazai nemzetostorozóink is emlegetik azóta is.

GargleBlaster · http://autostat.hu/hasznos 2009.11.02. 14:53:17

nem-e vajon a google magyarosítása miatt lehetett ez? kinézem belőlük, hogy külön elkészítették a magyar verziót a magyar guglisoknak... ja és valószínűleg magyarok adták meg a neveket és adatokat, úgyhogy nem olyan meglepő a dolog.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.11.02. 15:00:58

@Arma Gedeonka:

"Elvileg csak annyi a revízionizmus, hogy a határok felülvizsgálatát szorgalmazza"

ja, van ilyen értelmezés is, de elterjedtebb a változások felülvizsgálatának szorgalmazása, az pedig a "Mindent Vissza!" Ez a szemlélet pl. nem ismeri el történelmi jogon az önálló szlovák államot. Szerintük a történelmi magyar Királyság a legitim államkeret, etnikumtól, anyanyelvtől függetlenül.

zuuu 2009.11.02. 15:37:24

A múlt héten Tankcsapda-koncerte szerettem volna ellátogatni Fülekre, és én is rákerestem a magyar nevén a googlemaps-en, mivel nem voltam biztos a szlovák névben. Simán megtalálta a magyar név alapján, és engem is meglepett, hogy az adatbázis ennyire többnyelvű.

Droopy79 2009.11.02. 16:08:28

És az miért van, hogy a Malév gépek monitorán a térképen nem magyarul vannak a városnevek, amikor minden mást magyar nyelven irnak? Cluj, Bratislava, Kosice, Wien...

Téglagyári Megálló 2009.11.02. 16:10:21

Kíváncsi vagyok, mikor fog tiltakozni Mountain View-ban Jan Slota.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.02. 17:07:21

@mavo: azért elég jóarcok, hiszen a MÁV csak hosszas könyörgésre volt hajlandó magyarul bemondani a városneveket. Nem is beszélve Kovács László Bratislavájáról.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.11.02. 17:37:44

beütöttem, hogy tarnopol, amerikai helyeket hozott fel. végül is... persze.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.02. 17:54:02

Lokalizált verziók illetve keresési beállítások. Nekem angolra van állítva a default keresési nyelv, ezért ha beírom, hogy Újvidék, akkor Novi Sad-ra visz, ha Genf, akkor Geneve-t kapok, ha pedig azt hogy Raab, akkor Győrt. Mivel ezek a hivatalos vagy angol alakú nevek.

Ha átváltok magyar nyelvű keresési találatokra, akkor pedig szépen adja a magyar neveket, ezeréves határon innen és túl. Ha Bucuresti-re keresek, Bukarestet kapok. Ilyen egyszerű. Ha például lenne településeknek külön elnevezése Elmer Fudd vagy Hacker (1337) nyelven, nyilván úgy jelenne meg. (Csak mert lehet ezeket is beállítani nyelvként).

Talon Karrde · http://youtu.be/RNT_uICTe9M 2009.11.02. 17:57:17

@lacalaca: Korrektebbül fogalmaztál, de ezt írtam le az ötödik kommentben én is.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.02. 18:07:12

@Talon Karrde: valóban. Ez történik, ha csak átfutja az ember a kommenteket.

paha · http://paha.blogspot.com/ 2009.11.02. 20:36:50

Na és ahhoz mit szóltok, hogy ha behívjuk a maps.google.hu/ oldalt, akkor kb a történelmi Magyarországon áll a "zoom".

Lehet prüszkölni erre is. ;)

srácz 2009.11.02. 23:08:00

Ugyan már, ez komolyan nagy dolog, hogy a Google Maps az oldalsó sávban kiírja, hogy Kassa, Szlovákia?
Az igazán nagy dobás az lenne, ha azt írná: Kassa, Magyarország :D

törzsmókus 2009.11.02. 23:56:48

az kétségtelen, h foglalkoztak mostanában Google-éknál a témával ... előzmények itt: webisztan.blog.hu/2008/12/29/a_google_elfelejtette_a_magyar_fovaros_nevet

csillagkúll · www.:madeinfidesz.eu 2009.11.03. 09:10:13

nekem gyerekkoromban a történelmi atlaszoktól volt teljes szellemi leépülésem, ami azóta csak szaporodott, és úgy gondolom, hogy mindig azt kell a lejobban támadni amit a trianonban létrejött államok a legjobban féltenek

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.03. 22:36:35

hahóóóó, gépház !!!!

be-reg-eltem a mandiner-re
mélt is kaptam
visszadobtam
azt mégse nem enged fel a mandiner...
most akkor mivan mivan ??? :)))

sanya18 2009.11.03. 22:42:05

Párizs
unstarred - további információk »
Franciaország

a legtöbb helységnév -aminek van magyar megfelelője- magyarul szerepel a magyar nyelvű guglimapsban. persze ha török IP-vel néznéd akkor törökül lenne, német IP-vel németül, stb. semmi szalonrevizionizmus :D

Vincenzo90 2009.11.04. 02:48:59

"értelmes" post "értelmes" blogon...

Tehetetlen Dodó 2009.11.04. 11:39:04

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:
Nem tudom, de én is kiváncsi volnék, mert ugyanígy jártam.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.11.04. 12:20:31

kajabáljunk akkor együtt, hátha meghallják :))
különben azt sem értem, hogy minden egyes alkalommal be kell jelentkezni a mandinerre, vagy mi???

hahó turul, jelentkezzé'!!!!!!!
süti beállítások módosítása