Jézusom, jezsuiták!
2009. szeptember 11. írta: dobray

Jézusom, jezsuiták!

  Te Úristen, ezek még léteznek? Hogyne, élnek és virulnak. Száz éve, hogy a magyar rendtartomány önállóvá vált, amit egy héten át ünnepel a Societas Jesu, szeptember 13-20. között.

  Lesz két kávézó, imasuli, közéleti udvar, gospell mise, utcafeszt, bemutatkoznak a jezsuita nők, lesz utcai lelkigyakorlat, könyvvásár, Bogár fesztivál, hangverseny-kamarazene, jezsuiták előadásai, színház, pszichológia, kiállítás...

  Minden nap két kávézó lesz nyitva, ahol a kávé mellett lesznek beszélgetések, nem csak jezsuitákkal. Itt lesz Bolyki Brothers, Ákos, Kozmann György, Béres Tamás evangélikus lelkész, Michna Krisztina református lelkésznő, Dr. Székely János, Rostás Farkas György, Bencsik Gábor, Velkey György, Béres József és még sokan mások.

  A rendet Loyolai Szent Ignác alapította, III. Pál pápa 1540-ben hagyta jóvá. A szegénység, tisztaság és engedelmesség hármas szerzetesi fogadalma mellé tesznek egy negyediket is, miszerint felajánlják szolgálatukat a pápának, aki bármikor oda küldheti őket, ahol megítélése szerint a legnagyobb szükség van rájuk. Ők voltak az ellenreformáció élharcosai, jezsuita volt például Pázmány Péter is. Ezért van az, hogy a jezsuitákat igen hosszan, akár 10-12 éven át is képzik. Emellett rengeteg missziót indítottak szerte a világon, például Latin-Amerikában és Ázsiában is. Számos ellenséget is szereztek maguknak, számos abszolút monarcha nem nézte jó szemmel működésüket, végül a nyomásnak engedve XIV. Kelemen pápa feloszlatta a rendet. A bullát azonban mások, így Oroszország és Poroszország uralkodója nem engedte kihirdetni, mivel szerintük hasznos tevékenységet végeztek a rend tagjai. 1814-ben aztán VII. Piusz pápa helyreállította a rendet, ami még élő tagjai által jogfolytonos. Később a kommunisták sem igen kedvelték a klerikális reakció ezen élharcosait, így 1950-ben, a magyarországi szerzetesrendek feloszlatásakor négyszáz jezsuitát internáltak munkatáborokba. Csak 1989-ben indulhattak újra legálisan.

  A rend nem monasztikus, nem vonul ki a világból, így tagjai nem kolostorokban, hanem rendházakban élnek. A legnépesebb szerzetesrend, 18 ezer tagja van 126 országban. Iskoláikban két és fél millióan tanulnak. A több, mint háromezer jezsuita oktatási intézmény egyike a Miskolcon, az Avas lakótelepen található a Fényi Gyula Gimnázium. A rend 324 szociális intézményt tart fenn. A magyar jezsuiták budapesti rendháza a Horánszky utcában van. Hogy mi mindent csinálnak, arról a Wikipédián is olvashattok.

  Szóval, kávézzatok a jezsuitákkal. Mert boldogok, akik kávéznak, és mindenféléről beszélgetnek.

  Részletes program több helyen is van, a jezsuita portálon és a Jezsuita Cafén is. Aki espressóra vágyik, annak az is van. Egyébiránt meg olvassátok a jezsuita blogot is! Ahogy a rend jelszava mondja: Ad Maiorem Dei Gloriam! Mindent Isten nagyobb dicsőségére!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr121350682

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Gazdasági bérgyilkos 2009.09.12. 16:13:40

Ahogy korábban már a zsebforradalomban is posztoltam róla, elgondolkodtatónak tartom a Zeitgeist által felhozott borzalmakat és az arra válaszolni próbáló idealisztikus Vénusz Projektet is. Nézzétek meg ezt a szeletet és gondolkodjatok el a minket érin...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Uzoni Ábel · http://ezerleutes.freeblog.hu/ 2009.09.11. 12:27:01

Vegre egy fogyaszthato egyhazi plakat, bevallalos mondattal! Mindenesetre kicsit tovabb megy, mint a Rom Kat Egyhaz evekkel ezelotti plakatkampanya a "Jot tenni jo!" megdobbento uzenettel.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 12:34:13

@Uzoni Ábel: azok a plakátok kriminálisan szarok voltak. Az egyházi kommunikációt a jezsókra kéne bízni.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 12:38:39

@Uzoni Ábel:

"Jot tenni jo!" megdobbento uzenettel"

Megdöbbentő, hogy számodra megdöbbentő, bár én nem vagyok jezsuita

A témához:

"Ők voltak az ellenreformáció élharcosai, jezsuita volt például Pázmány Péter is."

"Béres Tamás evangélikus lelkész, Michna Krisztina református lelkésznő"

rabbi, imám, buddhista mittudoménmi stb. már nem is lesz?

magyar-magyar szótár 2009.09.11. 12:44:12

Úristen! Fertő, ezt tudja meg a Wéé!
Erre még lehet, hogy a Matula is puruttyan egyet a sírjában, joahrr!

Korbácsok? Loyolák?

magyar-magyar szótár 2009.09.11. 12:45:08

Pfújj, bibliafordító hígcigány Rostás F. György, johjj! Hajaj.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 12:46:03

@Jobb híján MDF-es: A megdöbbentő a plakátban az volt, hgoy szar volt. NEma z üzenet, hanem a plakát: unalmas, nyálas, stb. Amúgy az egyház(ak)nak el kéne a felejteni az útmenti óriásplakátokat, ez olyan, mint falragszokon reklámozni egy online felületet - semmit sem ér.
Az ellenref. óta a jezsókra van bízva a protestáns egyházakkal való párbeszéd, amint tudom. Fura fordulatnak hathat, de ugyanaz a munkakör. :D

X Y kronosz óra 2009.09.11. 12:46:33

A HVG-ben olvastam, hogy egy diákból, TV szerelőből, buszvezetőből és talán egy orvosból álló esküdtszék, nyílt tárgyaláson (értsd a valóságshow kameráinak kereszttüzében) háromból két vádpontban (AIDS kontra koton ügy; a másikra nem emlékszem) elítélte a pápát.

A másik show-ban a négy nagy egyház (keresztény, muzulmán, budhista és zsidó) egy egy papja száll versenybe, hogy az ötven kiválasztott (előre bevizsgált, azaz garantáltan) ateista résztvevőből minél többet megtérítsen a saját hitére.

Szóval, ha ilyen dolgok történhetnek a világban, akkor lesz miről beszélgetni a jó atyákkal.

magyar-magyar szótár 2009.09.11. 12:48:48

@Jobb híján MDF-es:
Gyűjtésemből_
Gábor atya, mert a tiszetletes [református esperes] nem ért rá, tartott az öreg kun reformátáknak bibliás elmélkedést, terészetesen szigorúan a reformáta hittételek szerint (ez ugye, tudni a reformáta hittételeket, alap a katolikus papnöveldében).
Bosszúból a tiszteletes katolikus temetést orált akkor, amikor meg Gábor atya nem ért rá.

Csak a zattejistákokonak ne kell tudni olyan apróságokat, hogy a reformáták nem feszülettel hadonásznak istentiszteleten.

Egyébként mért ne lenne rabbi is ott: mainapság már az ember örül, ha egy könyvmoly művelt emberrel eszmecsrélhet.

bz249 2009.09.11. 12:53:03

@magyar-magyar szótár: nyöhehe, hogy átverték a népeket :D

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 12:59:07

@X Y kronosz óra: :):) gondolom, ez most vicc volt. Főleg, hogy a kereszténység nem egy az egyházak közül. Keresztény egyházak vannak. Te vallásokat akartál mondani, főleg a nem keresztény vallások szervezetei nem nevetik magukat egyháznak. Világvallásból meg öt nagy van. Ha ez télle benne volt a HVG.ben, amit kétlek, akkor is ökörség. Nem fogja senki degradálni magát azzal, hogy ilen műsorba bemegy.

Gabe2 2009.09.11. 13:00:20

@SzilvayG (dszg): A reklámokzás jól megy nekik, mert erősíti őket egypár marketingos...

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:00:44

úristen! itt a klerikális reakció! még a végén királyság is leszünk!
erre nem lesz egy jó kis antifa menet?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:01:12

@magyar-magyar szótár:

Egy katolikus papon elméletileg futhat a református szoftver, bár más Biblia fordítást használnak, az Úrvacsora/Eukarisztia értelmezésük is tök más, sőt a papság értelmezésük is (Bibliai elmélkedést azért tarthat), de egy református lelkész nem tarthat katolikus temetést komolyan. Egy színész persze eljátszhat bármit. Az nem hitvallási kérdés.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:02:52

@vero:

Svédország is királyság, Norvégiai is, bár nem jezsuiták, hanem lutheránusok! :-)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:03:49

sőt! még gazdasági vonalon is támadnak! ajjaj!
www.vinumprimatis.hu

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:04:52

@Jobb híján MDF-es: baszki, a júnió majdnem fele királyság. pedig aztán az eu pc!

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:06:07

lutheránus királyság. még rosszabb!

Uzoni Ábel · http://ezerleutes.freeblog.hu/ 2009.09.11. 13:07:36

@Jobb híján MDF-es: nem erezted sajnos a mondat ironikus voltat. Emellett valoban nem kell jezsuitanak lenni, hogy atmenjen a mondatom. Szerintem.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:09:43

@vero:

"a júnió majdnem fele királyság."

Egy Európa Császárság lenne az ütős! :-)

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 13:09:51

@Gabe2: És? A jezsuitáknak tilos reklámozniuk magukat? Van köztük kifejezett marketing- és PR-szakember is. Ez egy olyan rend, ami kihasználja a lehetőségeket. Másokon épp ennek hiányát kérik számon. Amúgy nincs marketing- és Pr-osztályuk.

bz249 2009.09.11. 13:10:16

@vero: ráadásul, a király egyben az egyházfő és a Svenska kyrkan 2000-ig államvallás volt, a Den norske kirke a mai napig az!

Barbár primitív északiak!

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 13:11:32

@Jobb híján MDF-es: egy katkó papon elméletileg sem futhat a refi szoftver.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:12:22

@Uzoni Ábel:

Nekem tetszettek az RKE plakátjai, szórólapjai amelyeket az elmúlt években láttam.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.11. 13:12:22

@SzilvayG (dszg): "Az ellenref. óta a jezsókra van bízva a protestáns egyházakkal való párbeszéd, amint tudom."

Majdnem így van. És lutheránusként azt kell mondanom, hogy a jezsuiták igen jó arcok.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:13:36

@bz249:

De már nem kenik fel a norvég királyt, mert az alkotmányellenes! :-)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:14:22

@bz249: fúj de undorító. ezek rosszabbak mint az angolok! valami végtelen primitív népek lakhatnak arrafelé.
@Jobb híján MDF-es: alakul, alakul. hamarosan meglesz a vezető nemzet. a kiválasztottak is idekacsintgatnak ázsiából. a sportversenyeken már itt vannak.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 13:15:11

@Gasper: és egy lutheránusnak is lehet igaza!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.11. 13:18:37

@vero: pedig Grift egyszer azzal vádolt be, hogy én vagyok Luther pörölye. LOL!

Pont én, az időnként elkóválygó bárány. :))

bz249 2009.09.11. 13:23:15

@vero: statisztikusan többször szokott lenni, mint bármilyen egyéb hitűnek. Legalábbis a lutheránus országok, ha máshogy nem is, de anyagilag mindenképpen jobban állnak ;)

Gabe2 2009.09.11. 13:23:19

@SzilvayG (dszg): Jaj, bazzeg, ezt mondtam én is. Figyelsz te? Többet nem adok cigit, ha ilyen lüke vagy!

Gabe2 2009.09.11. 13:23:57

@Gabe2: Spec Ullrichra gondoltam...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 13:34:32

@Gabe2: jah. Akkó bocsi. Én is rá gondoltam. :D

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.11. 13:36:37

"a kiválasztottak is idekacsintgatnak ázsiából. a sportversenyeken már itt vannak."

És mi ezzel a gond?
A cionizmus is európai szellemi termék, mint az olasz és a német egység, és az ezekre lelkesülő 19. sz-i pánszlávizmus, Herzl is Pesten született.

A katolicizmust mondjuk jobban el tudnám képzelni Dél-Amerikában, mint itt Európában.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 13:41:48

@Jobb híján MDF-es: pedig történetileg előbb volt itt katkóizmus. Kb itt született meg, ileltve majdbem itt, a sztomszédban. Részemről a katkóizmust mindenho lel tudom képzelni, de amúgy full európai dolog, kulturálisan. Dél-Am. meg ugye full katkó államok gyarmata volt. Szóval van európai behatás.

tewton 2009.09.11. 13:42:39

@Gasper,
"lutheránusként azt kell mondanom, hogy a jezsuiták igen jó arcok."

Well, Ignác atya magában nem volt annyira jó arc. Ferdinándunknak azt javasolta, hogy űzze ki a protestánsokat az egyetemekről, égettesse el az eretnek könyveket (ez még OK), és akár halállal is büntesse a protestáns eretnekség hirdetőit.

tényleg, protestánsként lehet kártérítési kérvényt benyújtani az üldöztetésekért? Engem is traumatizált a múlt. A dragonnade-ok óta félek a francia államhatalomtól, például, és a gályarabok miatt fóbiám van a nyílt tengertől.

Nagyvakond 2009.09.11. 13:53:43

Mint dogmatikus refi (r.kat asszonnyal az oldalamon) is nagyon örülök a hírnek!
Ennek így kell lennie!

Emelem kalapom!

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.11. 14:00:55

@tewton: á, Loyolai Ignác neve olvastán hidegrázást kapok!
Természetesen nem a régi sérelmek bagatellizálása a célom, hanem sokkal inkább arra gondolok, hogy a jezsuitákkal az újabb korokban igen hasznos és tartalmas teológiai párbeszédeket lehetett és lehet folytatni mindenféle töketlen anyázás nélkül.

Azért lássuk be, egy teológiailag már alapszinten is felkészült lutheránus jól el tud beszélgetni egy jezsuitával, ráadásul nem csak hitbéli dolgokról. Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.

És az sem mellékes, hogy meglehet, a jezsuiták (és a Habsburgok) nélkül ma csak egy marginális kis felekezet lenne a Katolikus Egyház. Márpedig a fennmaradáshoz nagyban hozzásegítette a katolikusokat néhány reformációs törekvés átvétele (saját bibliafordítások kiadása, alaposabb teológiai képzés stb) és többnyire ez is a jezsuitáknak volt köszönhető.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 14:09:58

@Gasper: és sörözni is tök jól lehet a jezsuitákkal.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.09.11. 14:33:25

@Jobb híján MDF-es: marokkó is jelentkezett. élből elutasították: "nem a kontinenshez tartozik."
és Sp o.nak is van enklávéja Afrikában.

akik nem bírják a jézus szíve társaságot javaslom a misszió c. film en.wikipedia.org/wiki/The_Mission_(film) megtekintését, az árnyaltabb kép ízlelgetése végett.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 15:05:38

@Gasper: azt is lehet velük. Én mindkettőt szeretem. A bor azért kicsit ünnepélyesebb ital, mint a sör.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.09.11. 15:32:20

vamosmate.igen.hu/924-bizalmi-halozatok-megoldas-a-valsagra.html
Vezetőképző szemináriumok: Management by Jesus

A HR Műhely tevékenységét egészítik ki azok a rendszeresen megtartott Management by Jesus szemináriumok, amelyeken Kiss Ulrich jezsuita szerzetes - egykor maga is nemzetközi vállalatok vezető beosztású alkalmazottja - mondja el a résztvevőknek: miként lehet ma azokat a vezetési és menedzsmenteszközöket alkalmazni, amelyeket annak idején Jézus is használt az Egyház megalapításakor. „A módszer hatékonyságával kapcsolatban elgondolkoztató, hogy Jézus három éves nyilvános működése alatt lerakta egy mára a világ legnagyobb globalizált szervezetévé vált szerveződés alapjait, amely az elmúlt kétezer év alatt többször és alapvetően is befolyásolta a világ történelmét" - írja erről a szeminárium meghirdetésében Kiss Ulrich.

A következő háromnapos Management by Jesus szeminárium időpontja:
• 2009. október 28. szerda 17 órától október 31. szombat 12 óráig.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.09.11. 16:44:10

A kommentek olvasása közben gondolkodtam mit írhatnék ide. De nem jutott semmi okos az eszembe.

Így csak az örömömnek adok hangot az ünnepségek miatt. :)

X Y kronosz óra 2009.09.11. 16:46:57

@SzilvayG (dszg):

Sajnos nem vicc. HVG 2009. szeptember 12. 32. oldal. Túl-show

hvg.hu/hvgfriss/2009.37/200937_TABuDoNToGETo_TVVETELKEDoK_Tulshow.aspx

Természetesen vallásról volt szó, ezt, és még pár apróságot (buszvezetőből, karrier-tanácsadóból, recepciósból és diákból állt a „népbíróság”).

tewton 2009.09.11. 18:02:58

@X Y
huh, ez micsoda proliság.

"az Ördög ügyvédje című valóságshow-ban a – buszvezetőből, karrier-tanácsadóból, recepciósból és diákból álló – „népbíróság” bűnösnek találta a pápát háromból két vádpontban (a nők és a homoszexuálisok diszkriminációjában, valamint AIDS-betegek millióinak halálával kapcsolatban)"

ezek vajon láttak élő katolikust, vagy csak az ottani TWA-kat ismerik? eszem megáll. nők diszkriminációja. akkora Mária-kultusszal, hogy minden protestáns kilötyköli tőle a kávéját.

néha szájbarúgnám az összes ateistát, aki azt hiszi, hogy csak úgy protestálhat a római egyház ellen.

negeev 2009.09.11. 22:12:51

@Gasper: Magyarországon, evangélikusoknak hívjuk a lutheránusokat.

Egyébként, jó a kezdeményezés. Kifejezetten örömteli, hogy megint kezdeményeznek ismerkedést a kereszténységgel a jezsuiták. Mondjuk, egy hasonló bejegyzésnél, már hangot adtam eme boldogságomnak. Így tovább.

negeev 2009.09.11. 22:13:54

(egy kis szóismétlés becsúszott) :D

tewton 2009.09.11. 22:28:27

@negeev,
jó estét, erős vár? Az "evangélikus" a hagyományos, hivatalos, meg a PC is egyben, de csak Mo-n jelenti egyértelműen a lutheránusokat. Lehet ágostai hitvallású evangélikust is mondani (németül kell is), meg egyszerűen "lutheránust" is. Bár ez katolikustól (pápistától) provokatív is lehet.

negeev 2009.09.12. 00:10:23

@tewton: Jó estét, erős vár..! ;)
Persze, nem akartam szőrszálhasogató lenni. Csak azért is említettem meg a dolgot, mert Magyarországon élünk és akkor a magyar elnevezést érdemes használni. Tudom! A másik is az, csak itthon mégis a klasszikus neve a kézenfekvőbb.
Ugyanakkor mindenki azt használ, amit jónak érez. Csak a figyelmet hívtam fel rá.

tewton 2009.09.12. 00:42:11

@negeev: :)
Labancföldön tíz éve az ideiglenes lakcimbejelentéshez pl. be kellett diktálni a vallást is. Ott visszakérdeztek, hogy OK, hogy evangelisch, de melyik? :)

negeev 2009.09.12. 00:50:28

@tewton: Labancföldön. Igen, ott meglehet pontosítani kellett. Nálunk nincs szükség ennyire részletebe menő felosztásra.
:)

Tehetetlen Dodó 2009.09.12. 06:23:32

@tewton: "néha szájbarúgnám az összes ateistát, aki azt hiszi, hogy csak úgy protestálhat a római egyház ellen. "

Nem túl keresztényi gondolat, de azt hiszem, célravezető lehet :o)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.12. 07:00:49

gospell mise, utcai lelkigyakorlat, fasza! a katolikusok ujabb és újabb tévutakon. ez a korhoz való gyáva igazodás, csak a semmibe vezet. a mai világban csak egy nagyon szűk rétegnek van képessége a hit szigorú rendjére. az egyháznak inkább azt kell elfogadnia, hogy lehet, hogy 200 valódi híve marad, de azok a valódi tanítást és szellemet őrzik.
ennek a láthatóan kétségbeesett menjünk az emberek közé, mutassunk népszerű arcot piárnak csak nevetségesség, és további felomlás és senyvesség lesz a vége.
minden ilyen lássa meg a világ, milyen jófejek vagyunk akció, csak egy lépés a kimúlás felé. az emberiség nagy része isten ellen él. nem lehet elvtelenül fraternizálni velük. a bűnöket az arcokba kell vágni, és ha belátták, megbánták, akkor lehet velük sörözni, meg seggrepacsit játszani. az egyház ne haverkodjon a bűnnel.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.12. 08:05:56

@negeev: a felvetésed jogos, csak manapság némi tudatlanságból sokan keverik az evangélikust bizonyos evangélista szektákkal, úgyhogy időnként variálom a dolgot.
Múltkor például a szombati MN Magazinban volt egy cikk arról, hogy durván fogynak a katolikus hívek a Dél-amerikai földrészen, méghozzá az északról terjedő evangélikusok miatt. Hát egy lóf*szt. Azok evangélisták és ha nem figyel oda a Vatikán, akkor néhány évtizeden belül valóban elszektásodhat Dél-Amerika.

@Grift: nem új ez az utcáramenetel. Bizonyos Johann Tetzel már ötszáz évvel ezelött is piacokon árulta X. Leó búcsúcéduláit a ködös németföldön. LOL

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.12. 08:26:23

@Gasper:
igen, igen, csak a kettő között az a különbség, hogy az, akkor, fedetlenül gazság volt, a mostani népszerűség hajhász attakok meg jószándékból születnek. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.12. 08:51:22

@Grift: na hát pont a jószándék miatt nincs ezzel gond, főleg hogy tényleg régi gyakorlatról van szó. Mondjuk a pápistába oltott gospell-témától én sem rajonganék.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.12. 09:03:25

@Gasper:

más a véleményem. szerintem nagyon fordítva elsülő dolgok ezek. a jószándékról pedig ismerjük a közhelyes bölcsességet. :)
kérem, ha az aranyat fosba mártjuk, az arany lesz tán szaros, vagy a szar válik arannyá? :))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.12. 09:13:06

@Grift: nem mártja senki fosba az aranyat. Itt nem. :)

Tehetetlen Dodó 2009.09.12. 10:08:34

@Grift: Szeretnék pár kiló, fosba mártott aranyrudat.

tewton 2009.09.12. 11:43:27

@Tehetetlen Dodó:
"Nem túl keresztényi gondolat, de azt hiszem, célravezető lehet :o)"

tudom,hogy nem túl keresztényi, ezért írtam, hogy _néha_ :)
aztán visszanyerem az önkontrollom :)

heki 2009.09.12. 20:48:14

@Grift:
Hát persze igazad van, no meg a jezsuitáknak is - épp ez adja ugye Katkók soxínűségét, mondjuk Szt. Ignác és Szt. Fülöp, vagy Assisi Szt. Ferenc és Aquinói Azt. Tamás, hogy pólusokat említsek. :)

heki 2009.09.12. 20:52:16

@Grift:
Magyarul bízzuk a jezsuitákra, ők hadd közösködjenek a pogányokkal :)
(Mondjuk ha a barokk korban lenénk, lehet, hogy felháborodnál ezen a modern, ellipszises, görbülgető meg mindenféle díszes templomokon, akis jezsuták ezt is behozták, amikor a román-gótikus székesegyházak az igaziak? Ebben is igazad lenne persze, de aztán az eredményesség ugye más, mint amit elméletben eltervezünk)

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.12. 20:57:24

@Grift:

Az aranynak épp az a lényege, hogy azért nemesfém, mert nem nagyon lép reakcióba semmivel. Nem kezdi ki a rozsda, nem marja meg a fos, nem grünspannosodik meg a húgytól. Marad az, ami.

buntus 2009.09.12. 23:41:34

mit keres a bibsi.. öööö... bojki bráderz a Societas Jesu mellett?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.13. 08:09:30

uraim! meggyőztek, akkor mehet a lélekhalászat a következő buzinapon, tollboával, az egyháznak úgysem árt!
hasonlókat láthattunk már a hetvenes években. beatmise, ez volt a neve. nem véletleül engedélyezte, vagy tán sugallta az egyházügyi hivatal.

Tehetetlen Dodó 2009.09.13. 09:47:53

@Grift: Tényleg, ez is volt, de hamar kiment a divatból.

bz249 2009.09.13. 18:58:04

@tewton: hát Észak-Rajna Vesztfáliában egészen jól megértették az 'evangelisch' kifejezést, azóta is vonják az egyházadót, márpedig az, ha jól tudom, így közvetlenül csak a katolikusoknak és az evangélikusoknak/lutheránusok jár.

www.ekd.de/

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.14. 09:29:39

@bz249:

Úgy tudom, hogy németországi evangélikusok nem lutheránusok. Volt ott valami protestáns unió és a Zwingli-féle Úrvacsora értelmezést vallják a Luther-i helyett. A lutheránus németek az USÁ-ban és Ausztráliában találhatóak! :-)

Amúgy Németországban a metodisták is az "evangélikus" önelnevezést használják.

bz249 2009.09.14. 09:35:47

@Jobb híján MDF-es: rosszul tudod, lásd a link a Németországi Evangélikus Egyházakhoz (www.ekd.de) majdnem mind lutheránus.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.14. 16:20:43

@Jobb híján MDF-es: "Úgy tudom, hogy németországi evangélikusok nem lutheránusok."

Nem jól tudod. A németországi lutheránusok virtigli evangélikusok (evangelisch, auf deutsch).

Az evangélikus pedig nem összekeverendő bizonyos evangélistaként is aposztrofált szektákkal, amiknek köze nincs Lutherhez.

abandi 2009.09.14. 19:24:12

Állítólag:
A Badiny az pl a jezsuitáktól pártolt át a sumír-magorba...
Az összes "magyarológus" kifejezetten kártékony vatikáni kémnek-és judeokeresztény pápai globalista intrikusnak tartotta őket...
Érdekes, hogy eddig ez fel sem merült itt...
Brávó

tewton 2009.09.14. 19:47:30

@bz249:
@Gasper:
@Jobb híján MDF-es:
ez egyre bonyolultabb... a www.ekd.de/kirche/kirchen.html alapján azt gondolnám, hogy ott az Ev. Kirch kb. a protestáns egyházak összessége lehet, az ev. a kálvinisták és egyebek, az ev-luth meg a lutheránusok. Vagy a fene tudja. Meg kéne nézni a hitvallásaikat. Bár németül mindenki mondhatja magára, hogy evangelisch, aki evangéliumi akar lenni... kb. Pajor Tamástól Erdő Péterig :)

Tehetetlen Dodó 2009.09.14. 20:29:36

@tewton: Na, ugyanezt a honlapot kerestem ki én is, az EKD szervezeti felépítéséről. Ez az Német Evangélikus egyház, amely 22 luteránus, református és egyesített (luteránus és református (avagy kálvinista)) egyházat fog össze.
Az egyesített a luteránus és református egyház egyesítéséből adódik, további elágazás ebben az ügyben, hogy az egyesítés lehet simán egyházi irányítási egyesülés, amely a teológiai kérdéseket nem érinti, de lehet hitkérdésbeli egyesülés is.
A lényeg: a németeknél az "evangélikus egyház" fogalomkörébe beletartozik mindhárom vallási ág.
(Kicsit bonyolult, de amilyen vorschriftos emberek ezek a németek, csak megbírkóznak vele.

abandi 2009.09.14. 20:39:44

@Tehetetlen Dodó:
Na, a két hülye macska eljátszik a gombolyaggal...

tewton 2009.09.14. 20:41:10

@abandi: ilyenek ezek a macskák, ilyenek ezek a gombolyagok. Katolikusnak lenni egyszerűbb, semilyennek meg gáz. :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.09.14. 21:04:34

@tewton: @Tehetetlen Dodó: egyébként az ántivilágban nálunk is léteztek szervezetileg összevont protestáns egyházi intézmények, iskolák, gyülekezetek, szeretetházak stb, amelyeket "ág. hitv. ev. ref.", vagy "ev. ref." jelzővel illettek.
Hú de bonyolult :))

Tehetetlen Dodó 2009.09.14. 21:30:15

@Gasper:@tewton: Na, már három macska játszik a gombolyaggal.
Abandi meg kap mindjárt egy jó nagy keresztény sallert.

abandi 2009.09.14. 22:21:30

@Tehetetlen Dodó:
Én mint hitehagyott evangélikus leszarom a fegyvertartási moratóriumot...

fogg 2009.09.15. 12:14:19

@Gasper: Az általad írt rövidítések semmiféle összevonást nem jelölnek, hanem a 17.sz.-tól jelzik, hogy az adott felekezet/gyülekezet melyik hitvallás által megreformált.pl. az említett példában az ágostai hitvallás által, (vagyis luteránusról van szó), a ref. rövidítés a "reformált"-at rejti.

fogg 2009.09.15. 12:17:30

Bocs, kihagytam az ev.-t. Evangéliumilag-vagyis a Biblia szerint.

bz249 2009.09.15. 12:25:32

@Tehetetlen Dodó: hitbéli egyesülés, ha jól tudom nemigen volt, meg valószínűleg nem is lesz. Ez az EKD nem is igazi egyház, ahogy a honlapjuk is írja (egyelőre csak angyélius nyelvűt sikerült feldolgozni) hanem egy ilyen szervezéstechnikai és pénzügyi izé.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 12:44:24

@bz249: De, van hitbéli (vallási) egyesülés is (Bekenntnisunion), ahol a sima szervezéstechnikai unió (Verwaltungsunion) működésével szemben (amely valóban csak szervezéstechnikai összefogás, a különböző egyházak hittételeinek megtartása mellett) az előbbiben megkisérlik a közös hittételek rögzítését is, részben úgy, hogy a másik felekezet által vitatott tételeket egyszerűen kihagyják, illetve más dolgokban pedig megpróbálnak új, közösen alkotott katekizmust bevezetni a régiek helyében.
süti beállítások módosítása