Laposa Bence: A bor arra szolgál, hogy élményt adjon
2014. július 20. írta: Redakció

Laposa Bence: A bor arra szolgál, hogy élményt adjon

laposa.bence.jpg

Vajon mi a bor valódi küldetése és mi teszi olyan megbízható fajtává az olaszrizlinget? Hogyan lehetne egy újfajta minőséget létrehozni és vajon elérhető utópia, hogy egész évben pezsegjen a turizmus a Balatonnál? Laposa Bence badacsonyi borásszal beszélgettünk a hazai bormarketingről, a Balatoni Körről, a termelői piacok előretöréséről és arról, hogy hogyan lehetne áthangolni a balatoni vendéglátást.

„A hétköznapjai során senki ne gondolja, hogy egyedül van a céljaival. Nagyon sokszor érzi magát az ember ufóként a saját közegében – de amikor látja, hogy van még másik húsz olyan, aki nagyon sok mindent hasonlóan csinál, 5-10-100 kilométerre tőle, akkor az egy jó dolog. Tudunk egymástól tanulni, ennek már van egy belső motiváló ereje, amely egyáltalán nem lebecsülendő. Az alakulás óta többet látogatjuk egymást, több a közös témánk, többet ajánljuk a másikat. Kezdjük megismerni és elismerni egymást. Ez az alapja. Vannak komoly szakmai céljaink is, nagyrészt a borászattal, gasztronómiával összefüggésben. Igyekszünk minden olyan dologra időt fordítani, amely a Balatonhoz köthető. Első kampányunk a »balatoni bort a Balaton-partra«. Ez az alapvetés kitágítható és a bor helyébe bármilyen más termék behelyettesíthető. Fontos a helyi alapanyagok használata, a törekvés arra, hogy az a turista, aki idejön, helyi dolgokkal találkozzon. Elsősorban ez nem a mi gazdasági érdekünk, sokkal inkább arról szól, ha valaki elmegy a világon egy vidékre, ideje nagy részét azzal tölti, hogy mi kerül a poharába és a tányérjába. Ha az adott helyen pozitív impulzusokat, egyedi dolgokat kap, ami helyből származik a visszacsatolás is pozitív lesz.
 
Egyszerű, őszinte, helyi dolgok kellenek. Ha ezt borban, ételben és egyéb termékekben meg tudjuk valósítani, hatalmasat léptünk előre. Pontosan ebben kell még fejlődnünk és behozni a nagy lemaradást. (...) A tóti piac jó példa erre: rájöttek az emberek, hogyha meg akarnak itt élni, vagy az átlagnál egy kicsit jobbra vágynak, akkor el kell kezdeni termelni és létrehozni valamit. Akik pedig jól csinálják, azok pénzt is tudnak keresni vele: ez egy olyan felismerés volt a Balaton-parton, amelyre ötven évet kellett várni; harminc évig működött a tömegturizmus, húsz évig volt egy tetszhalott állapot, de mostanra végre rájöttek az emberek, hogy ami idáig volt, az nem jó. Olyan nincs, hogy produktum nélkül akarunk megélni, és elkezdtek dolgozni a maguk módján, kicsiben, a két kezükkel. Ha az ember kimegy a tóti piacra, látja, hogy azért nem vagyunk teljesen elveszve, egy csomó jó dolog van a szörpöktől kezdve a lekvárokon át a szárított almachipsen keresztül a különböző pástétomokig. Ebben egy olyan mobilizáló hatást érzek, amely a vidék és az egész ország szempontjából elengedhetetlen. Meg kell találni azt a fajta ellenpólust, lehetőséget a multikkal szemben, hogy legalább amit megeszünk, abban találjunk helyi alternatívákat.”

Terján Nóra interjúját Bor.mandiner oldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr926524903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2014.07.20. 14:06:36

Vino ungherese

Borászatban jók vagyunk, csak termőterület nincsen hozzá, ezért behozatalra szorul az ágazat, elsősorban Olaszországból (ahol nagyobb rajta a támogatás). A mennyiség elérheti akár az egymillió hektolitert is (ami fejenként tíz liter).

Igen ám, csakhogy az olasz és magyar kimutatásokban 50% az eltérés, azaz a fele mennyiség áfacsalással kerül be. Az asztali borok a húzóágazat, mindenki ebből él, a prémium kategória nem több pár százaléknál.

A pösti kocsmában vagy étteremben nagy valószínűséggel külföldi bort szolgálnak fel (olasz esetleg német származású), bármi is legyen a címkére írva.

Amit a piár mond, azt nem kell elhinni, a szubvenciós anomáliák rengeteg szerencsevadászt bevonzottak az iparágba. A szocializmusban is zsé vircsaft volt a bor, most is az.

Aki jó bort akar inni, az vegye mindig ugyanattól, de személyesen. Vagy csináljon magának, elemi iskolás kémia tudással már megoldható. Szőlő sem kell hozzá.

A nagyon jó -garantáltan magyar szőlőből készült- termelői bor 350 forinttól van. Ötszázért már hét nyelven szólal meg és garantáltan nincsen macskajaj megbeszélés után.

Csak mondom, mint paraszt a parasztoknak.

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.07.20. 14:59:56

@Bell & Sebastian:
igaza van. azt szokják, mondani, hogy a politika milyen aljas, meg hazug, meg manipulál, meg egyebek, ami igaz is persze, az még sehol sincs a borcsináláshoz képest. minél drágább, annál hamisabb.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.07.20. 15:36:43

Khmmm, ez a Bence elébb eladta a családi nevet és összeállt 1 maff... - akarom mondani, vállalkozóval -, aztán építettek egy építészeti különdíjjal (muhaha) jutalmazott szörnyszülöttet (borászat) a hegy oldalába, majd leromboltak egy ősi tájjellegű épületet, és annak a helyére építettek egy újabb beton-szörnyszülöttet (szálloda). Ezek után kibaxtak vele a közös nagy cégben, amihez a nevet vitte, és akkor hirtelen felfedezte magában az autentikus kistermelői mentalitást újra. Így most van újra Laposa családi pince is a Laposa-nagyüzem mellé, hogy egyszerűbb legyen tájékozódni.
Kafa.

Veridicus76 2014.07.20. 17:34:00

A tóti piacot sajnos a fideszes FM is ki akarja nyírni.

na ez azért mindennek a teteje 2014.07.20. 22:03:49

Menjen a büdös picsába

az állami meg uniós támogatáson kihízlalt sznoborász maffia.

na ez azért mindennek a teteje 2014.07.20. 22:22:51

@na ez azért mindennek a teteje:

A jó édesvörös/szárazfehér ecetes dugós anyját a sznoborász csőcseléknek.

Köpni kell!

na ez azért mindennek a teteje 2014.07.20. 22:26:08

Egyetlen esetben lenne indokolt a borászmajomkodás támogatása:

ha még mindig ásott kútból nyerné a lakosság az ivóvizet, és kolera- vagy vérhasjárvány törne ki.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.07.20. 23:04:21

@Hepci:
Ez itt melyik, az autentikus rögbor vagy a globalizált maffiabor?
www.bortarsasag.hu/hu/bor/magyar/badacsony/laposa_badacsony_pinot_gris_friss_2013

Lehet, hogy egyszerűen elkerülöm a Laposát. Inkább, minthogy véletlenül a globálmaffia extraprofitját hízlaljam.

Bell & Sebastian 2014.07.21. 00:13:17

@Doomhammer: Ez a flaska a névbitorló, Bazaltbor Badacsony Szolgáltató Kft. terméke (törlési eljárás alatt).

A brand alapítása az ősidőkig nyűlik vissza (1992), egy építészdoktor nevéhez fűződik, a lóvét a Kft. -be, amiből a fiú kilépett (2011), nyilván a befektető adta.

Mivel rozsdamentes-tartályos érlelésű, fiatal borról van szó, csak átlagos, asztali minőségű, de legalább alaposan felülárazták.

De ettől még a kényes, pesti úri népek a tíz körmüket megnyalják utána.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.07.21. 00:20:45

@Bell & Sebastian:
Na tessék. Pont ezt mondom én is. Elolvassa az a pesti borsznob ezt a cikket, bemegy az a pesti borsznob a borsznob-boltba és azt hiszi, hogy jól alávágott a multiknak azzal, hogy Laposa bort vett.

Amikor pedig éppen ezzel hízlalta őket.

A rögbort milyen tartályban érlelik?

Bell & Sebastian 2014.07.21. 00:34:26

@Doomhammer: Újabban álló, koracél tartályban, szintkövető, légmentes lezárással. Szóval, eljárásban nincsen nagy különbség. Mennyiségben van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.07.21. 00:40:09

@Bell & Sebastian:
"Mennyiségben van. "

Meg sokkal inkább abban, ki termeli. A multik láncos kutyája nem termel rögbort, olyat csak az autentikusok tudnak.

Ez azért fontos, mert ha a rögbor-csatát is megnyertük, akkor majd az autentikusok fognak sokat termelni. Akkorra már készen kell legyen a magyarázatnak, nehogy a szakrális világértésben alul levők agyacskája megzavarodjon.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.07.21. 05:38:31

Borsznobok, kecskesajt sznobok, hazi lekvar sznobok. Mindenki kezmuveskedik? Termeloi piac, hipszterseg.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.07.21. 09:14:14

@Doomhammer:
Ez a nagy cég bora, a Bortársaság forgalmazza.
Egyébként teljes a kavarodás, a Bortársaság honlapján pl. a családi cég adatai szerepelnek a másik borai mellett, a laposabadacsony doménnevet jelenleg a befektető használja, míg a család a bazaltbort, ami viszont az egykori közös cég neve.
Nyilván közben szénné perelik egymást, annak a borbuzinak pedig gratulálok, aki ezen kiismeri magát.

na ez azért mindennek a teteje 2014.07.21. 09:24:04

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!:

A sajtászok meg lekvárosok nincsenek kitömve állami meg uniós támogatással, és nem hoznak meg állami támogatásból szürke- vagy feketeimportban külföldi terméket eladásra.

Bell & Sebastian 2014.07.21. 10:49:17

@Doomhammer: Nem gondolom, hogy bárkit is izgat, hogy honnan a bor, ha nincsen átverés a címkén, az értékének megfelelő áron adják és nem kartelláron tukmálják.

@Hepci: Meg lehet mondani, melyik a kistermelőé / nagyüzemi. Még csak megkóstolni sem kell hozzá, érteni meg végképp-.

picur3ka 2014.07.21. 12:30:16

A napját sem tudom, hogy utóljára mikor láttam Badacsonyi bort, ha jól emlékszem, szerettem pedig.

Viszont a Boglári szőlőlének messze e világon soha nem volt párja. A Sió baracklé is egy klasszikus volt.

Csak nagy sajnálkozással hiányolok sok régi terméket.

Pelso.. 2014.07.22. 19:42:32

@Bell & Sebastian: Ott a legfentivel egyetértek, de kistermelő 350-ből nehezen hozza ki, ha szőlőből csinálja.

Amúgy nekem bor: idős szekszárdi vagy észak balatoni ismerőseimnél, akik eladásra nem, csak maguknak s közvetlen ismerősöknek termelnek, rozzant pincékben, egyszer(!) permetezve egy évben, hagyományos préseléssel, - na itt kezdődik és végződik.

Pelso.. 2014.07.22. 19:46:30

@Bell & Sebastian: Ott a legfentivel egyetértek, de kistermelő 350-ből nehezen hozza ki, ha szőlőből csinálja.

Amúgy nekem bor: idős szekszárdi vagy észak balatoni ismerőseimnél, akik eladásra nem, csak maguknak s közvetlen ismerősöknek termelnek, rozzant pincékben, egyszer(!) permetezve egy évben, hagyományos préseléssel, - na itt kezdődik és végződik.

Bell & Sebastian 2014.07.22. 20:06:00

@Pelso..: Na jó, csak roséra és cuvéere igaz, 2 literes pet palackban, de igaz.

picur3ka 2014.07.22. 20:58:12

Erre az árra én is rá akartam kérdezni. És még csodálkoznak, hogy mennyien isznak, hát a bambi drágább, a hülyének is megéri.

Nekem egyszer Doom tán, azt mondta, hogy metil-alkoholt tesznek a bolti forgalmazásúakba. Nem tudtam eldönteni, hogy tréfálkodott-e velem pusztán.

Bell & Sebastian 2014.07.22. 23:51:25

@picur3ka: Az etilalkoholnak is van valamennyi metil tartalma.

Kettő alaprecept van a hamisításra.
- Az első még nyomokban tartalmaz valamit a bogyóból, mert például elszúrták a technológiát, vagy egyszerűen csak a törkölyt hasznosítják újra. Beállítják a szeszfokot (cukorral vagy szesszel), színt és tisztaságot kap (például vegyszer hozzáadásával), oszt hadd igyák!
- A keményebb változat csak vízből, szeszből (ami nem biztos, hogy tiszta etilalkohol) és tablettából áll, ami a színt és ízt hivatott imitálni. Csak összerázzuk és kész is.

A színezés külön is történhet, fehérbort például tiszta agyag hozzáadásával, vöröset répalével, festőborral / szőlővel, piros bogyók levével, egyebekkel tudunk imitálni, de a gyors átváltoztatás oda-vissza sem ördöngösség. Mindent a kedves vevőért.

Itt kell, hogy megemlékezzek a hisztaminról, ami nagy mennyiségben a vörös borokban van jelen és tulajdonképpen a másnapos fejfájást okozza.
A francia bor titka abban áll, hogy vagy semlegesítő sajtot csipegetnek hozzá, vagy eleve kivonják (vegyi eljárással) a borból.

Jó tanács (ingyen)
Ha valaki már alaposan beakasztott, vonuljon félre egy félórára és egyen pár szelet, megsózott kemény sajtot, majd újjászületése után folytathatja a vedelést.

picur3ka 2014.07.23. 00:05:53

Örülök, hogy a képletét nem írta le. Nekem elég a Klumpa nevű pacák.

De tuggya, de tuggya. Szóval van benne, vagy nincs? Csak hülyít a Doom, mi, mingyár sejtettem, majd adok neki.

Én meg azt hittem, a hisztamin rákot okoz.

Bell & Sebastian 2014.07.23. 00:14:14

Egyes vidékeken még divatban van a direkt termő szőlőből készült bor (Zala), aminek magas a metil- tartalma. Ebből kevés is nagyot üt és hosszútávon fogyasztása nincsen jó hatással az elmeállapotra.

Ugyanígy megmaradt a tartósítás ősi módja is; pálinka hozzáadásával (változatos helyeken), amiről egyes nyugati brandek is ismertek, ugyanis külön koncesszióhoz kötötték a tartósításnak ezt a módját, mert enélkül szekéren lögybölődve hordóban és nyári melegben nem jutottak messzire a borral. Ilyen például a portói.

Úgyhogy, a pálinkást és direkt termőt is kerülni, mint a kórságot!

Bell & Sebastian 2014.07.23. 00:17:48

@picur3ka: Allergiás tünetei vannak a hisztamin nem megfelelő lebomlásának, ami máj károsodottaknál fokozottabban jelentkezik.

picur3ka 2014.07.23. 12:08:05

Akkor még az is lehet, hogy összekeverem valamivel. Megnéztem, mi ez, ennek még a képletét is hajlandó vagyok megjegyezni, valami CiHaNőnek hívják.

Ez a ciha 80 valahány fokon olvad, meg ilyesmi, nem csoda, ha allergiásak reája.

A lényeg, hogy Doom hülyéskeszik velem.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2014.12.31. 22:08:35

"Az események egyik kulcsembere egy Balla Attila nevű, Romániából az Egyesült Államokba költözött középkorú férfi, akiről azt mesélik, született vállalkozó. A borbiznisz előtt VHS-kazettákon terjesztett megfilmesített bibliai történetekben utazott.
Ballát állítólag a korábban boros körökben jól ismert üzletember, a volt párizsi nagykövet, Kékessy Dezső segítette, többször is együtt jelentek meg az üzleti tárgyalásokon. A férfi feltűnt a Kerház környékén is, és váltig állította, neki a tokaji az élete, és hogy szerinte a tengerentúlon odalennének a 2001-es háromputtonyos aszúért. Azt mondta, ha kapna belőle 252 ezer palackot, egy év alatt eladná. Kiss István, a Kerház akkori vezére az Indexnek elmondta, Balla ugyan boros referenciákat nem tudott felmutatni, de meggyőző kereskedelmi kapcsolatai voltak.

Noha Ballának akkor még a helyi engedélyei sem voltak meg, a Kerháztól kizárólagos forgalmazói jogot kapott az Egyesült Államokba, Kanadába és Mexikóba. A jogokon kívül pedig kapott durván havi 5 millió forintot különböző költségekre, marketingre, raktározásra. És természetesen elvitte a 252 ezer palack 2001-es, háromputtonyos aszút is, durván 1,5-2 millió dolláros értékben.
Vagy legalábbis ennyi palack bort ezen a néven."
index.hu/gazdasag/2014/05/15/tokaji/

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.01.01. 04:09:27

"Sok magyar borászat próbálkozott betörni az amerikai borpiacra, de valahogy sohasem sikerült ezt átütően megvalósítani. – mondja lapunknak Balla Attila – Nem csak a magyar borok minőségével és a marketinggel volt gond, hanem a nem megfelelő kereskedelmi partner kiválasztásával is. Meggyőződésem, hogy Jean-Charles Boisset személyében megtaláltuk azt a borászt, akivel hosszú távon sikeresen együtt dolgozhatunk. Megállapodásunk szerint 2014 januárjától elsőként egy Tokaji minőségi száraz bor kerül forgalomba Észak-Amerikában és a Távol-Keleten. A Buena Vista–Tokaj közös sikere hamarosan kaput nyithat további minőségi magyar borok számára, nemcsak az észak-amerikai régióban, hanem a globális piacon is. Ezen dolgozunk amerikai partnereinkkel” – mondja Balla Attila."
valasz.hu/vilag/a-kaliforniai-magyar-borgrof-64829

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.01.02. 22:45:50

"A Los Angeles-i kerületi bíróság befogadta Balla Attila neve által fémjelzett Vinum Tokaj International keresetét, azt állítják, hogy pancsolt borokat adott el nekik amerikai értékesítésre nagy tételben a Tokaj Kereskedőház, így a céget emiatt kár érte. Az ügy előzménye, hogy a cég 2010-ben kizárólagos forgalmazói jogot kapott a kerháztól, hogy bort adjon el az Egyesült Államokba, Kanadába és Mexikóba, 252 ezer palack 2001-es, háromputtonyos aszút meg is vásárolt durván 1,5-2 millió dolláros értékben.
(...)
Frissítés: Balla cikkünk megjelenése után írt, hogy hangsúlyozza, a Vinum Tokaj International nem szándékozott az ügyet jogi útra terelni, végig a tárgyalásos megegyezés lehetőségét kereste, de attól a kerház elzárkózott. Most is csak az elévülési határidő miatt döntöttek a jogi út mellett."
index.hu/gazdasag/2014/10/08/kerhaz/

Pelso.. 2015.01.06. 05:14:41

@Disznóvári: Szép, tipikus történet. A hazai bornak a tengerentúli piacon hosszú évekre annyi. Konkurenciánk gondoskodni fog róla, hogy amott megfelelő nyilvánosságot kapjon az ügy.

Pelso.. 2015.01.06. 08:50:28

@Disznóvári: Tele vagyunk effajta hősökkel, s ez csak egy.
süti beállítások módosítása